Jumaat, 21 Mei 2010

SABUAH CERITA ...dipetik dari blog PERKASA NS.



Dalam satu majlis perasmian sebuah kilang terbaru milik sebuah syarikat terkemuka dalam negara,pengerusi syarikat tersebut Tan Sri Chong telah ditemuramah oleh seorang wartawan dari sebuah akhbar terkemuka.

Wartawan:

Tahniah di atas pembukaan kilang terbaru Tan Sri ini. Tan Sri kini merupakan tokoh perniagaan terkenal dan paling berjaya di Malaysia. Apa pendapat Tan Sri dengan keadaan negara kita sekarang?

Tan Sri:

Terima kasih, saya amat berbangga dengan kejayaan yang saya kecapi kini. Ini adalah hasil usaha saya dan kakitangan syarikat yang amat berdedikasi dan setia.Namun secara keseluruhan banyak perkara perlu di lakukan oleh kerajaan bagi memastikan keadilan ekonomi dan hak seluruh warganegara.

Hak keistimewaan sesetengah kaum perlu di hapuskan supaya kaum kaum lain juga mempunyai peluang samarata. Kerajaan perlu menghapuskan dasar dasar yang membantu kaum bumiputra terutamanya orang orang Melayu. Sudah lebih dari 50 tahun negara merdeka. Kita perlu berubah. Namun kehidupan bukan bumiputra seperti dipinggirkan dan tidak mendapat layanan samarata, Saya percaya hak kesamarataan ini penting untuk menjamin kejayaan sesebuah negara.

Wartawan:

Bolehkan Tan Sri perkenalkan nama kakitngan tesebut?

Tan Sri :

Oh ya.. di sebelah kiri saya ini Mr Kumar yang telah bekerja dengan saya lebih dari 30 tahun dan di kanan saya adalah anak beliau yang kini juga bekerja dengan saya hampir 10 tahun. Mereka banyak membantu kejayaan saya sehingga kini.

Wartawan :

Jadi sebagai penghargaan sepatutnya Tan Sri menghadiahkan mereka dengan sesuatu yang berharga. Bagaimana jika Tan Sri bahagikan 50 peratus saham syarikat ini kepada mereka kerana tanpa mereka Tan Sri tidak akan berjaya hingga ke tahap ini..


Tan Sri :

Mana boleh!. Ini syarikat saya. Saya yang membinanya dan ia adalah hak saya sepenuhnya. Lagipun saya telah membayar mereka dengan gaji yang mahal. Saya tidak sanggup memberi mereka sebahagian dari syarikat ini..

Wartawan:

Kalau begitu, samalah juga seperti orang orang Melayu dan Pribumi di negara ini. Negara ini asalnya adalah hak milik orang orang Melayu, namun mereka sanggup tinggal bersama dengan kaum kaum yang mendatang lain seperti Cina dan India. Mereka juga tidak pernah menidakkan hak kaum yang mendatang dalam negara ini. Namun seperti juga Tan Sri, mereka tidak sanggup memberi hak mereka kepada orang lain yang mendatang namun mereka bersedia berkongsi kemakmuran negara ini secara bersama.

Tan Sri : ...................tiada jawapan kerana ianya bukan soalan.

1 ulasan: