Sabtu, 15 Mei 2010

CORAT CORET HUJUNG MINGGU....

CADANGAN DATO NAZRI AZIZ............

Cadangan Dato' Nazri Aziz supaya kereta Proton Exora digunakan sebagai teksi bandaraya KL pada gemasindah adalah bernas dan patut dilaksanakan segera.
Pertamanya ia akan meningkatkan jualan proton tetapi yang lebih penting ialah kereta exora lebih selesa dari Iswara yang banyak digunakan sekarang,

diharap akhirnya semua teksi di negara kita ini akan menggunakan EXORA lebih lebih lagi Teksi atau LIMO KLIA.

SYABAS IRAN ...

Diturunkan dibawah lapuran berkenaan kejayaan Negara Iran membuka kilang kereta sendiri. Ada komen komen agaknya dari bukan islam yang sinis ..sampai ada yang kata kereta iran itu ada missiles...pedulikanlah..Jadi termasuk malaysia sudah ada dua buah negara Islam yang mengeluarkan kereta. kalaulah semua negara islam membeli kereta buatan negara islam...takda masaalah langsung nak jual kereta2 itu

Last Sunday, Iran president Mahmoud Ahmadinejad opened a car plant that is said to be the biggest in the Middle East. It belongs to state-run automobile company Saipa. Located in the city of Kashan, the US$50 million facility has the capacity to manufacture 150,000 vehicles annually.

To offer 4,000 jobs, the plant will build locally designed small cars called the Tiba (deer). The latest Tiba (pictured above), also unveiled by Ahmadinejad on the same day, is priced between US$8,000 to US$9,000, targeting lower middle-class buyers.

“This is the first Iranian vehicle with Iranian characteristics as it is designed and manufactured by Iranians. Tiba is the symbol of our confidence in ourselves. The Iranian nation has shown that despite sanctions and pressures from enemies, we have have resisted and have progressed,” the Islamic Republic’s president was quoted as saying on state owned media. “The quality of our cars should be such that if an Iranian wants to buy a vehicle, he must prefer home-made ones,” Ahmadinejad added.

Iran is the largest automobile manufacturer in the Middle East with more than 1.4 million vehicles produced last year. Of that figure, Saipa contributed 54% while state-run Iran Khodro made the rest. Saipa has tie-ups with Kia and Renault, while Iran Khodro collaborates with Peugeot. Most of the cars assembled in Iran are past gen models, with the exception of the Dacia Logan range, which is called Renault Tondar in Iran.

Here’s an interesting fact. Iran has banned importing vehicles which compete with locally made models, which have to be paid for in cash. Luxury vehicles are allowed, but only after paying 90% customs duty!

PERSEPSI BUDAYA POLITIK UMNO PERLU BERUBAH


Jumaat lepas 14hb Mei 2010 saorang yang sayang pada UMNO menulis....

Kita sangat bersetuju bahawa UMNO perlu berubah untuk terus relevan...soalnya siapa sebenarnya harus berubah ? kedua apakah aspek perubahan yang dikehendakki untuk berubah ? Apa yang perlu berubah dan diubah ialah persepsi dan budaya politik yang diamalkan oleh pemimpin UMNO dan penyokong pemimpin pemimpin itu..bukanya ahli diperingkat akar umbi yang menajdi penerima . hanya dengan cara itu sahaja UMNO akan pulih dan kembali dihati AHLInya sendiri ( yang buat PR menang itu akibat ahli UMNO mengundi mereka )

Mungkin apa yang dikatakan diatas agak PEDAS ditelinga segelintir pemimpin UMNO dan penyokong tegarnya yang taksub TETAPI semuanya ini akan menjadi LEBIH PEDAS dan tak berguna lagi jika UMNO kalah dalam PRU 13 nanti dan jadi pembangkang

Perkara sebeginilah yang gemasindah dan beberapa kawan kawan lain PERINGAT dan PERJUANGKAN diperingkat Tampin / Gemas / Monceh TETAPI penyokong taksub pemimpin sibuk Tok Jiman & Tok Nab saperti Islamulhaq ..tak mahu faham atau sengaja tak nak faham

KERUGIAN SIME DARBY & POS MALAYSIA...


gemasindah tak faham sangat hal kerugian GLC ini sebab bukan pakar ekonomi. Yang gemasindah faham Sime merupakan penyumbang utama pendapatn PNB ..dan dari untung PNB kita dapat dividend tinngi ASB. Saorang pakar ekonomi Alsetdek Alhaj berkata sebab utama Sime darby rugi ialah :-

kalau kita lihat sejak kebelakangan ini semua perniagaan mahu diterokai Sime Darby termasuk membina lapangan terbang, membeli IJN. Keghairahan SD untuk memperlihatkan KEHEBATANNYA akhirnya memakan diri sendiri.

TOK NAJIB TEKAD NAIKKAN GAJI..

rakyat khasnya penjawat awam tentu gembira mendengar pengumuman Tok Najib ini. Kita yang bukan penjawat awam pun turut gembira.

Tentu Tok Najib ada cara untuk mencari duit bagi menampung kos kenaikan gaji itu. Cuma kita tak naklah dengar bajet untuk sektor tertentu khasnya untuk sekolah, tekun dan mara dipotong lagi.....

ARQAM & KENGERIAN JAKIM........

Nampaknya PHOBIA JAKIM terhadap Ashaari & Arqamnya belum selesai walaupu Ashaari telah tiada. Ketua Pengarah JAKIM minta orang ramai jadikan kes pengharaman Arqam sebagai IKTIBAR ..banyak lagi cara dakwah boleh dipilih katanya bukan dengan cara menghidupkan Arqam...

Ya jadikanlah Arqam sebagai iktibar. Maksud iktibar ialah pelajaran atau teladan Kenapa JAKIM tidak ingin mengkaji hal hal yang baik yang Arqam dah contohkan..spt organisasi tersusun..berjaya wujudkan semangat perniagaan dan kejujuran yang tinggi spt yang ditulis oleh Khuzairi di Utusan Malaysia semalam.Kenapa nak tumpu pasal hal buruk sahaja...setiap manusia itu ada hitam putihnya sbg hamba ..

JAKIM perlu FOKUS kepada ajaran Islam Liberal yang sangat jelas sesatnya bukan kepada gerakan lairan tariqat yang belum pasti sesat tetapi dikatakan sesat sebab yang mengkaji dan yang menyiasat itu JAHIL atau belum faham akan apa yang nak disiasatnya...Macam Ustaz Ashaarilah..JAKIM kita dia dah nagku sesat dan dah taubat...tapi bila dibebaskan dia akur ttg jangan sebarkan Arqam..tetapi dia tetap Arqam juga.

DR M ...JANGAN ULANGI PERISTIWA 13 MEI....

MCA menentang PROGRAM MELAYU BANGKIT anjuran Institut Integrasi Terengganu dan GETAK. Akibat campurtangan TOK NAJIB program itu ditunda ( agaknya batallah tu )Kata Dr M...saya tidak akan membangkitkan rasa marah orang melayu..tetapi mengingatkan mereka KALAU TIDAK AMBIL KISAH MASALAH PERKAUMAN ...PERISTIWA 13 MEI AKAN BERULANG. Idea untuk melupakan sejarah terutama 13 Mei merupakan satu perkara yang tidak boleh diterima.

Semua rakyat malaysia tidak kira kaum LEBIH LEBIH LAGI KERAJAAN TOK NAJIB mesti ambil berat PERINGATAN DR M ini...Kerajaan khasnya Dato Hisham mesti tegas..jangan tangkap dan halang melayu sahaja...tangkap dulu rasis DAP & PKR hantar ke Kemunting....kalau bertindak keatas melayu sahaja seperti sebelum ini...orang melayu yang dah ramai yang marah akan bertambah marah...bukan sahaja terhadap kaum lain tetapi lebih marah kepada pemimpin pemimpin maelayu yang diberi kuasa...

SARANAN SALLEH...

Orang Melayu tidak ramai yang mempunyai kemahiran, 80% lulusan SPM. Jurang antara orang Melayu yang kaya dengan yang miskin semakin meluas. Daripada bahagian 40% rakyat berpendapatan bawah RM 1,500.00 80% adalah melayu.

banyak langkah2 perlu dilakukan sebagai mengatur strategi untuk meningkatkan taraf usahawan melayu dan orang melayu dibuminya sendiri. Janganlah sampai yang melaksana lupa tanggungjawab mereka.


Gemasindah.............akan terus melapurkan hal hal tempatan ..suara rakyat akar umbi khasnya di Tampin / Gemas / Gemenceh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan