Khamis, 17 Jun 2010

RINTIHAN HATI MELAYU INSAF .........



Salam Bahagia saudara pembaca Melayu – Islam,

Gemasindah rasa ramai daripada pembaca laman ini juga pengunjung setia blog Yang Berbahagia Tun Dr Mahathir. Itulah yang gemasindah lakukan setiap hari.

Gemasindah amat bersyukur kepada Allah kerana mengurniakan kepada kita rakyat Malaysia saorang pemimpin bernama Mahathir Muhammad.

Pada hemat gemasindah orang saperti Cikgu Pencen pun mengakui akan sumbangan Tun tetapi memilih untuk berlaku tidak jujur kepada dirinya sendiri demi kepentingan politik parti yang disokongnya.

Ini pada gemasindah merupakan perkara yang salah , kerana sebagai orang Islam kita hendaklah berpegang kepada perkara yang benar dan jangan sekali-kali membuat dan menyebarkan fitnah.

Pada entri kali ini dan beberapa entri akan datang, gemasindah berhajat untuk menyiarkan komen komen pelbagai lapisan rakyat menyuarakan pendapat masing masing dalam pelbagai perkara khasnya berkaitan orang melayu.

Kita sangat berharaplah , pemimpin tertinggi UMNO yakni DS Najib & TS Muhyidin melawati laman blog Tun Dr Mahathir supaya mereka dapat tahu pandangan dan perasaan rakyat. Terakhir TDM menulis tentang perpaduan Melayu.

Kita haraplah DS Najib & TS Muhyidin dapat bertemu dengan TDM untuk sama sama bermuzakarah mencari jalan dan merencanakan strategi serta rancangan demi survival melayu. Ini adalah wajar kerana kedua –dua mereka itu memang pun anak murid politik TDM.

.....................................................................................

KOMEN KOMEN DARI LAMAN CHEDET.

KOMEN SATU
Oleh : Pokok Sena


Dalam ketiga parti mewakili kaum Melayu di atas sebenarnya semuanya tidaklah sempurna. Namun bagi saya, dibawah UMNO rakyat masih boleh hidup aman sejahtera dan semua hak serta keadilan kaum lain juga terjamin.

Manakala bagi PAS dan PKR juga yang bersengkongkol dengan DAP yang terang-terangan parti rasis dan anti Islam, ternampak pakatan ini hanya untuk kepentingan politik, pilihan raya dan untuk memecah-belahkan kuasa politik Melayu. Amat rapuh sekali tapi kesanya Melayu juga yang rugi.

Saya telah lama menolak PKR kerana Anuar Ibrahim, saya juga akan menolak PAS kerana terpesong dari perjuangan asal serta berkerjasama dengan dan sering diperkudakan DAP.

Saranan saya, jika Perdana Menteri selaku Presiden UMNO dan Pengerusi BN mahu memenangi/mendapat kembali sokongan 'total' Melayu ( sokongan Melayu yang banyak mempertahan BN dari kalah PRU baru-baru ini ) maka perlulah:

Pertama : Lebih tegas dengan parti komponen

UMNO perlulah TEGAS dengan t pemimpin GERAKAN (serpiha n/ proxi DAP dalam BN ), MCA dan MIC yang sering mengeluarkan kenyataan rasist yang mengguris perasaan kaum Melayu.

Jika mereka bersuara boleh kerana dibuat atas dasar kebebesan bersuara, Jika Bumiputera bersuara contoh seperti Dato Mukriz ( sekolah satu aliran ) dan Ketua Bahagian Bukit Berndera ( fakta sejarah ) dikatakan sebagai rasist. Kaum Melayu amat terluka TUN.

Kedua BERTEGAS untuk wujudkan sekolah satu aliran kebangsaan.


Anak-anak kita perlu disemai dengan semangat perpaduan sejak mereka disekolah lagi dan medium pendidikan telah terbukti amat berkesan dalam menyemai semangat patriotik seperti yang dilakukan China, Jepun dan Korea.

Perlu ada keazaman / iltizam /kesungguhan dan ketegasan politik dalam isu ini. Biarkan jika MCA, GERAKAN dan MIC ingin mengugut untuk keluar BN, banyak lagi parti politik baru yang sedang tumbuh dan memperjuangkan kepentingan semua kaum.

Mengapa mereka masih ingin mempertahankan idealogi pendidikan negara asal sedangkan sudah lama dan bergenerasi serta menjadi warganegara Malaysia.
Kesamarataan sering dituntut tetapi mereka masih bersikap pentingkan diri sendiri. Bagi saya mereka tidak menghormati pengorbanan kaum Bumiputera selama ini. PERPADUAAN antara kaum amat penting dalam kejayaan negara bangsa. Di Malaysia ia seperti api yang malap dan sering menyala. Perdana Menteri perlu tegas.

UMNO perlu menyingkirkan Ketua Pemudanya ( Khairi Jamaludin ) & Nazri Aziz Yeop


Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaludin ternyata korupsi dan banyak menyalahgunkan kuasa serta pengaruh Tun Abdullah semasa zaman pemerintahannya.

Terlalu banyak impak negatif yang dibawa Khairi terhadap negara. Selain itu, UMNO juga perlu menyingkirkan Nazri Aziz yang ternyata gagal dalam tugasan porfolionya dan teramat kurang ajar serta tidak mengenang budi terhadap Tun Mahathir.

Bayangkan dia hidup 22 tahun dibawah kejayaan pemerintahan Tun, untuk menjaga kedudukan politiknya sanggup memaki hamun Tun. Inikah contoh pemimpin yang ingin dijadikan teladan kepada masyarakat. Keseluruhanya orang Melayu amat marah dengan Nazri Aziz. Cuba analisis kekalahan BN pada pilihanraya lalu, ini adalah salah satu faktor. Selainnya,

Ketiga Tukar Menteri Dalam Negeri & Buang Nor Mohamed Yakob

Perdana Menteri perlu menukar Menteri Dalam Negeri dengan orang yang lebih tegas dan berani serta bijak menggunakan undang-undang yang ada untuk menjaga keamanan serta mencegah dari berlakunya kekacauan dalam negara.

Contoh mudah ialah perhimpunan dan pembohongan Hindraf yang Malaysia mengamalkan pembunuhan etnik, KDN lambat bertindak dan ia telah menular. Banyak lagi contoh situasi dimana Menteri Dalam Negeri hanya memberi amaran sahaja. Maka tidak hairanlah jika ramai menggelarnya Hishamudin menteri 'amaran'.

Nor Mohamed Yakob juga perlu dibuang dari kabinet, terlalu banyak GLC yang muflis dan musnah di atas tindakannya.

Akhirnya tangani isu Anuar Ibrahim dengan bijak
. Beliau merupakan politikus yang amat licik. Namun dari segi perlaksaan serta tindakannya amatlah meragukan.

Terlalu banyak isu yang perlu ditangani untuk menyatukan Melayu dibawah UMNO, namun jika UMNO sendiri yang masih tidak mahu berubah
"APAKAH PILIHAN YANG KAMI ADA" Tun..

KOMEN KEDUA
Oleh : Zulfadzli : http://reformasimindaguru.blogspot.com


Assalamualaikum Tun,

Mempertingkatkan Bukan Mempertahankan. Saya melihat banyak pihak yang mengajak orang Melayu mempertahankan hak mereka. Saya khuatir dengan mempertahankan hak akan menyebabkan survival Melayu semakin nipis. Kita tidak mengajar Melayu berjuang. Maka apa akan jadi pada generasi melayu akan datang?

Penguasaan ekonomi adalah faktor penting dalam survival sesebuah bangsa
. Walau politik dipegang oleh bangsa lain, tetapi penguasaan ekonomi akan menentukan kekuatan bangsa tersebut.

Kekuatan ekonomi boleh menyebabkan sesuatu bangsa itu berdiri dengan sendiri. Lihat sahaja Israel. Mereka menguasai dunia.

Maka, marilah kita memikirkan mekanisma sebenar bagaimana untuk memajukan ekonomi Melayu serta melaksanakannya. Inilah ertikata perjuangan yang sebenar. Sekadar mempertahankan hak sahaja akan menyebabkan generasi Melayu akan datang merempat. Melayu pada hari ini hanya merosakkan Melayu pada generasi akan datang.

Oleh itu, marilah kita MEMPERTINGKATKAN kualiti bangsa Melayu dan bukan sekadar mengajak bangsa Melayu MEMPERTAHANKAN hak mereka. Saya amat berharap, para KOMENTAR di blog chedet ini dapat memberikan INPUT SERTA TEKNIK BAGAIMANA UNTUK MEMPERTINGKATKAN KUALITI BANGSA MELAYU SECARA TEKNIKAL

1 ulasan:

  1. Kesian nya bangsa ku bangsa melayu, setelah lebih 60 tahun dibawah pemerintahan 8 PM melayu dan akhir nya layu.

    Jika UMNO yang di terajui oleh pemimpin2 melayu perkasa itu telah berjaya, mengapa kuasa politik melayu hari ini duduk seperti 'telur dihujung tanduk'?

    Adakah ianya di sebabkan kesalahan rakyat(melayu)?

    Atau ianya disebabkan oleh pemimpin2 UMNO yang terlalu 'bijak' menerajui kepimpinan negara?

    BalasPadam