Khamis, 24 Jun 2010

Persepsi Masyarakat Cina Terhadap UMNO dan MCA



Saudara pembaca Melayu – Islam yang dihormati.

Ikutilah pandangan saorang anak muda dari Gemas yang memilikki semangat cintakan bangsanya yang tinggi mengenai pandangan politik kaum Cina di Gemas sabuah pekan kecil dimana kebanyakan penduduknya mengenali satu sama lain.

Saperti yang gemasindah selalu sebutkan kaum cina tidak akan memberi sokongan sama sekali kepada Barisan Nasional pada PRU 13 ini, melalui apa parti komponen BN sekalipun, kerana mereka teramat yakin dengan adanya sokongan Melayu PAS & PKR cita cita mereka untuk memerentah Malaysia, yang dulu hanya merupakan angan angan akan dapat direalisasikan.

Mana mana manusia cina yang tidak menyokong visi ini dianggap sebagai pengkhianat bangsanya.

Fakta inilah yang perlu diakui oleh Pemimpin Tertinggi UMNO sebelum terlambat, kerana apa juga strategi dan perancangan yang hendak dilakukan perlulah berlandaskan fakta yang betul

Nama pena penulis muda ini ialah ROCKDATBONE saorang anakmuda yang selalu berada di-dalam perhatian gemasindah.
Silalah baca dan fikirkan …

……………………………………………………………………………........................................................

Masyarakat Tiong Hua pada hari ini dengan nyata dan jelas lebih condong ke arah Pakatan Rakyat dan DAP.Bagi mereka MCA sudah lagi tidak berfungsi dalam menjalankan tanggungjawab membela kaum cina.

Sebenarnya inilah hakikat yang dimainkan oleh PAS (Nizar) dan DAP.Mereka membakar semangat orang Cina dengan mengatakan MCA dan MIC bertuankan UMNO.Benarkah begitu?Jika benar semakin tersepit UMNO kerana berjuang seorang diri.

Seorang kawan saya berbangsa Tiong Hua berkata untung orang UMNO jadi anak emas kerajaan.Saya dengan sinis berkata "Bila masa orang UMNO untung,Cina lagi untung,sudah kaya lagi mau jadi PM".Kawan saya bercakap lagi "Mesti la mau jadi PM maa..sebab ini UMNO sudah banyak tipu orang,kalau itu Lim Kit Siang jadi PM mesti ini Malaysia jadi lagi kaya,Cina kan pandai berniaga".

Saya bertanya kembali kenapa kembali kenapa mahu Lim Kit Siang jadi PM?Kenapa bukan Ong Tee Keat ke?Chua Soi Lek ke dari MCA?Dia jawab itu orang tak boleh pakai sebab diaorang kaya semua masuk poket sendiri.

Saya terdiam,begitu bersemangat semangat Kebangsaaan Cina ini.Bukan dia seorang sahaja yang bercakap demikian,ramai lagi kawan saya berbangsa Cina mempunyai perpekstif yang sama.

Jadi saya merumuskan di sini:-

1)Bangsa Tiong Hua sudah tidak mahu kuasa politik dikuasai oleh orang Melayu.
2)Mereka juga terasa tergugat dengan semakin ramai bangsa Melayu yang mahu berniaga dan mengacau periuk nasi mereka.
3)Mereka ingin berkongsi negara tetapi tidak mahu berkongsi kekayaan (sikap tamak orang berniaga).
4)MCA bukanlah parti bangsa Cina lagi tetapi merupakan parti untuk kroni kaum Cina.(Sebagaimana propaganda PAS dan PKR menfitnah UMNO).
5)Mereka rasa mereka lebih superior dan pandai dari orang Melayu.
6))Mereka tidak paham tentang kontrak sosial di mana orang Melayu telah berkorban dengan memberikan mereka kewarganegaraan.

Oleh itu bangsa Melayu perlulah bersatu,jangan berpecah lagi.Orang yang menentang perpaduan ini sebenarnya adalah PENGKHIANAT AGAMA DAN BANGSA.

Hanya Raja Melayu dan Allah dapat menyatupadukan orang Melayu.

AMPUN TUANKU SEMBAH PATIK HARAP DIAMPUN.Kita orang Melayu sudah cukup dengan ayat tersebut.Lebih sinonim lagi dengan Raja atau Sultan,bagi saya yang berasal dari Negeri Sembilan,Yang Di Pertuan Besar lebih dekat di hati saya.Raja mengikut definasi kamus dewan ialah 1. orang yang mengetuai dan memeritah sesuatu bangsa 2. kepala negara 3.kepala negeri.Oleh itu definasi sebenar Raja Melayu ialah orang yang mengetuai dan memerintah bangsa Melayu.

Dalam waktu ketika orang Melayu berpecah kepada empat,masyarakat Melayu sebenarnya tercari-cari kuasa Neutral yang boleh mendamai dan menyatukan mereka.Masyarakat Melayu cuba beralih kepada NGO tapi hakikatnya ada yang suka dan ada yang tidak.Adakah kita sebenarnya terlupa yang kita mempunyai pemimpin yang tinggi darjahnya yang tidak terlibat secara langsung terhadap politik.

Inilah hakikatnya,orang Melayu sudah terlupa akan adanya Raja mereka.Sebenarnya Raja Melayulah yang boleh menyatupadukan orang Melayu.

Rasionalnya saya huraikan di sini:-

1) Orang Melayu yang benci terhadap Umno tidak mampu menidakkan kuasa Raja Melayu sebagai Amirul Mukminin.
2)Orang Melayu yang benci terhadap Pas tidak mampu menidakkan kuasa Raja-raja Melayu
3)Bila dua golongan orang Melayu ini mendengar kuasa Neutral maka bersatulah mereka.

Tetapi perpaduan ini bakal wujud jikalau Raja Melayu :-

1) Bersikap kasih kepada rakyat dan rajin menjenguk rakyat baginda seperti Sultan Johor dan Sultan Pahang.
2)Mencontohi Sultan Melaka seperti Sultan Muzaffar Syah.
3)Kurangnya krisis dalaman dalam kerabat di Raja.
4)Raja-raja Melayu dengan terang menegur Pemimpin Melayu.

Kita orang Melayu yakin dan percaya terhadap Sultan dan Raja Melayu.Sesungguhnya raja Melayu lah yang mampu menyatupadukan umat Islam dan Melayu di bumi bertuah ini.Kedaulatan Raja Melayu tidak boleh sangkal oleh sesiapapun di Bumi bertuah ini.

Namun pada hakikatnya hari ini ada segelintir rakyat Malaysia mula mempertikaikan peranan Raja Melayu ini.Ini cukup menyedihkan dan membimbangkan saya.Mereka mulai mempersoal tentang elaun raja-raja dan hal hal lain.Ini bukan sahaja telah berlaku di Malaysia sahaja malah telah berlaku di negara-negara yang bercirikan Demokrasi Monarki contohnya di United Kingdom.

Kita tidak mahu Raja Melayu hilang kuasa dan hilang peranannya.Oleh itu Tuanku,Raja-Raja Melayu sembah patik harap diampun.Patik adalah pacal yang hina.Harap tuanku jenguklah kami di pelusuk negeri, kerana Tuanku raja berdaulat,kebanggaan kami di seluruh negeri.Tegurlah pemimpin Melayu kami tuanku kerana tuankulah penyatu kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan