Isnin, 29 Mac 2010

BETUL KE JABATAN PERTANIAN BOLEH BANTU PETANI KOMERSIAL ?

BETUL KE JABATAN PERTANIAN BOLEH BANTU PETANI KOMERSIAL ?

Membaca satu lapuran di- mukasurat 27 Utusan Malaysia hari ini 29hb Mac 2010, perasaan gemasindah bercampur-baur…tergelak sinis, sedih..geram..marah ..fed up, benci dan menyampah ..kepada ..jabatan pertanian..dan pihak kerajaan pimpinan UMNO.

Gemasindah malas nak salin semua kandungan lapuran tu ..cukup dengan memetik beberapa perkara penting yang disebutkan .. Hal yang dilapurkan ialah aktiviti jabatan pertanian daerah Mersing..

INTIPATI LAPURAN

1. Petani disaran memohon bantuan dan khidmat nasihat daripada Jabatan Pertanian untuk menjalankan projek pertanian komersial….

2. Selain dari khidmat nasihat Jabatan Pertanian memberi SABSIDI baja, racun serta bantuan modal …blah ….blah ..blah

3. Jabatan Pertanian SENTIASA MEMANTAU perkembangan petani yg menerima bantaun kerajaan …

4. Kerajaan beri insentif RM 81.00 bagi setiap tan hasil yang dikeluarkan….

5. Bantuan bantuan merupakan rangsangan kerajaan untuk tarik minat PETANI MUDA ceburi bidang pertanian …

6. Bidang pertanian komersial memberi pendapatan LUMAYAN blah ..blah ..blah

Penolong Pegawai Pertanian Daerah Mersing berkata apa yang dicatat diatas semasa mengiringi lawatan ADUN ENDAU Datuk Zainal Abidin Osman semasa melawat kebun cili milik CHEONG KIN LIANG ( Cina )

KENAPA GEMASINDAH EMOSIONAL ????
tergelak sinis, sedih..geram..marah ..fed up, benci dan menyampah kepada jabatan pertanian..dan pihak kerajaan pimpinan UMNO.

1. Lapuran diatas hanya PROPOGANDA sahaja. CAKAP TAK SERUPA BIKIN. Beratus juta kerajaan sedia peruntukan Kementerian Pertanian..RM itu tak sampai kepada tujuan membantu golongan petani secara menyeluruh.
DI-GEMAS ini gemasindah perhatikan HANYA PETANI YG BAIK DENGAN PENGARAH SAJA DIBERI BANTUAN.

Ramai anak muda seperti yang bertani di-Jelai dah gulung tikar…dah akibat kehebatan dan kecekapan Jabatan Pertanian Tampin membantu mereka ..

Macam-mana tak gulung tikar..nak beri bantuan…Pegawai Pertanian kena lawat projek dulu..janji nak datang minggu depan..tunggu 10 minggu tak sampai..sampai…

Ada saorang petani muda bersemangat dari Jelai Satu nama Azman..nak tanam cili api secara komersial…sampai hari ini tak dapat dapat bantuan….lalu terpaksa jumpa MARA nak buat pinjaman..MARA perlukan komen dari Peg Pertanian Tampin..bila nak mintak surat sokongan dia…janji nak lawat kebun dulu..10 minggu tak sampai ..sampai ..kini si-Azman dah gulung tikar dah...rugi dekat 10 ribu..bagi anak muda tu RM 10 ribu besar..nasib baik getah jelai satu dah boleh noreh…..

Ada kawan yang baik dengan Tuan Zabidi…Pengarah Pertanian…bagi pam air dengan sekali pohon shj…tak payah nak lawat lawat….tengok PILIH BULU…PILIH KASIH ( sebab apa ??? Tanyalah Tuan Zabidi ..dia tahu sebabnya – gemasindah nak bagi ingatan tulus ikhlaslah pd Tuan Zabidi ..mungkin orang tak nampak dan tak tahu TETAPI ALLAH Mahatahu & Mahanampak – kalau tak cayo ..carilah Tuhan lain..ada ke Tuhan lain ..ada ..kalau kita amal Islam Liberal tajaan Nuar Beraim tu ?)

Tolonglah …semua petani melayu..janganlah susah susahkan dengan pelbagai kerenah prosedur…janganlah pilih ..pilih..asalkan melayu ..ada minat ..ada bukti minat TOLONGLAH…..tolong dengan niat LILLAH HI TAALA tak boleh ke ? kan kita ni mengaku muslim ????

Ada lagi kawan gemasindah ..digalakkan memohon bantuan oleh EXCO Pertanian NSDK ..yang melawat projeknya.

Maka kawan tu isilah borang permohonan untuk memajukan tanah terbiar keluarganya, yang menurut YB EXCO kerajaan akan bantu RM 10 ribu saekar. Siap dengan sokongan YB Dato Zainab sekali, siap dengan kertaskerja warna warni yang lengkap, Ada 4.8 ekar tanah terbiar yang nak dimajukan maka jumlah permohonan bernilai RM 48 ribulah…

Dah 3 bulan kawan tu menunggu kemajuan permohonan bantuan itu…bila tanya Jabatan Pertanian Tampin ..beliau disarankan supaya bersabar sebab permohonan hanya diproses SETAHUN SEKALI. Jabatan sedang mengumpul permohonan lain, barulah dihantar keibu pejabat di Seremban untuk diluluskan pada tahun 2011 nanti.

Aaaaa tengok tu ..hebatnya cakap bohong…hebatnya keprihatinan. Pemimpin kerajaan dan pegawai kerajaan nak tolong petani di-kampong kampong….hebatnya slogan rakyat didahulukan ..pencapaian diutamakan…. Hebat slogan pertanian adalah satu perniagaan..hebat hebat…hebaaaaat…pendapatan pertanian LUMAYAN ..sdra boleh jadi jutawan…Ya ke LUMAYAN ..Ya Ke ..boleh jadi jutawan …???????

jawapan kasarnya ..tak nak tulis lah…jawapan berhemah…BERHENTILAH jadi MELAUN wahai pemimpin melayu islam !!!!!! wahai pegawai melayu islam !!!!

Kok nak kena tunggu setahun tak payahlah janji nak bantu…dah kotai / basai dah petani muda melayu tu … dah…jamin projek KANTUI dah..

Memang betul apa yang dikatakan oleh Dato’ Salleh yang entrinya gemasindah salinkan dlm blog ini….bukan shj bank susah nak beri pinjaman ..kerajaan pimpinan melayu UMNO pun SAMA ..2x5 je…

jabatan pertanian pun buat kerja POMONGAK..terus menerus MENGULA-GULAKAN ORANG MELAYU…macam mana rakyat TAK MENYAMPAH…macam mana UMNO TAK AKAN GOHOM ( go home – balik kampong ) macam mana cara nak pujuk budak budak muda ni terus sokong UMNO ???? Macam mana ..macam mana ????????…KEMENYAMPAHAN kepada UMNO dan KERAJAAN MENINGKAT hari demi hari…MENINGKAT / bertambah menimbun..FAHAM TAK CAKAP MELAYU wahai pemimpin UMNO !!!!!!

sambung cerita diatas…..

Akhirnya kawan gemasindah itu..bagitau EXCO Pertanian NSDK…tak sampai seminggu jabatan pertanian meluluskan permohonan itu MEMANG LAJU & PROAKTIF maklumlah arahan EXCO…

Tau … berapa yang diluluskan ..jumlah dipohon berdasarkan dasar memajukan tanah terbiar ( RM 10 seribu saekar ) ialah RM 48 ribu sebab luas tanah 4.8 ekar ( yang kata gitu jabatan pertanian ) YANG DILULUSKAN HANYA RM 8 RIBU.

Macam manalah cara nak dibuat oleh kawan gemasindah itu…nak majukan projek yang perlu modal hampir RM 60 ribu…kawan tu adalah modal sendiri katanya dalam RM 20 ribu…tulah nak minta bantuan tu katanya…lulus pulak cuma RM 8 Ribu…

Aaaaaa tulah deh roman eee….kerja pegawai kerajaan UMNO ..yang melaun bukan UMNO…yang melaun org yg diamanahkan oleh pimpinan UMNO. EXCO beri arahan pun dia bertindakbalas …cara pulas telinga

Kalau cakap EXCO pun tak DIHAPIKKAN ( tak dipedulikan ) payahlah nak tadbir nogori ni…gemasindah kesian juga pada kawan gemasindah nama APAK tu…

Kalau tak ada peruntukan janganlah diwar-warkan …rakyat jadi harap…bila harapan rakyat dikecewakan macam kes diatas rakyat menyampah..elok diam diam je..ni tak di negeri EXCO buat macam macm janji..

dipusat pulak…Noh Omar pun macam macam janji dan kata kata manis yang indah indah….penuh semangat…DITABURKAN…cakaplah nak tolong petani sebab petani orang luarbandar yang memerlukan bantuan kerajaan ramai melayu..ramai ahli umno.…blah …blh…blah,….dan macam macam blah..blah-lah

Apa yang ditolong…( oleh jabatan pertanian NSDK ) ..projek mega konon..projek yang membanggakan Jabatan konon…macam TKPM dekat kem askar tu, ( MBNS dah lihat & tengok baru-baru ni ) macam projek sawah cina kedah di-kg ladang bangkahulu tu ..macam projek pisang dan betik ditanah melayu bukit bentan yg diushakan oleh jefri cina mantin tu…. Semua kos jabatan tanggung ratus ribu..mungkin juta….yang ditolong majoritinya cina…di TKPM tu ..CORE projek luas tanah 50 ekar..cina( ada 2 orang - satu nangka satu belimbing )…baru baru ni nak tolong pulak sanggu –india dari Lukut buat sawah 30 ekar di Kg Londah…

Cuba fikir kenapa jadi begini..betul tak kalau dikatakan ..petani melayu di-kampong dianak tiri oleh kerajaan pimpinan melayu UMNO ????? Setakat tanam padi…tanam betik…tanam pisang..tanam nangka…orang melayu gemas ramai yang boleh buat jika kos ditanggung oleh jabatan pertanian..yang jadi masalah pada melayu modal wang ringgit…banyak bukti..bukti yg mudah sajalah…pesawah londah…padi mereka lagi baik dan cantik dari padi cino kodah tu….

Tak boleh ke ..jabatan pertanian buat macam yang dia dah buat tu bagi pada orang melayu kampong buat ? tak boleh ke !...tak boleh ke ! ..tak boleh ke ! TAK BOLEH…TAK BOLEH.. sebab nanti………..fikir sendiri.

Bab khidmat nasihat…komen gemasindah ..di Mersing tak tahulah …tapi kalau di Gemas / Tampin …kelakarlah…ramai pegawai pertanian perlu disekolahkan semula …apa tak macam si-azam yg jaga gemas tu…pandai jaga trakter ..itu bidang dia …suruh jaga padi..pocah kopalo budak tu..nak belajar balik…tak boleh ke impot pegawai pertanian…yg


betul betul ada ilmu dalam hal padi..yg ada pengalaman dikedah dis ekincan dsbnya…setidak-tidak dapat berkhidmat dlm setahun dua ..dapat beri ilmu dan pengalaman kpd pesawah londah ? Tak kan pendek sangat akal !

Tulah dia yg sebabkan perasaan gemasindah bercampur-baur.Doa gemasindah minta Allah campakkan semangat kasih bangsa dan agama kepada semua umat melayu islam khasnya mereka mereka yang diberi amanah. AMIN YA ALLAH.

27 ulasan:

  1. boto apo yg kau cakap....tapi bilo dah berjayo ( modal sendiri ) berderet pegawai pertanian dtg mengaku dio org tolong terhegeh-hegeh nak pacak papan tando projek kerajaan pigirahhhhhhhhhhhhhh

    BalasPadam
  2. Betul semuanya.. memang UMNO skrg corupt.. aku pun mengalami masalah camni.. sial jer kakitangan gaji besar tapi buat keje cam ciput.. janji tinggal janji.. buduh nyer UMNO

    BalasPadam
  3. den dulu ponah wat projek tanam pisang gading ateh nama belio lah tp den tak do lah pi jumpo org umno koh atau wakil rakyat. den torus jumpo jabatan pertanian johol. Maso tu pegaewai tu namo eh en aris kalau tak silap. dio org johor. respek den ngan pegawai tu. dr segi khidmat nasihat n bantuan yg diberikan. Pisang gading masa tu yg terbaik dari tuneh yg disemai klu dibeli harganya RM2 1 batang. Kami dapat free sebagai projek printis. Projek berjaya n 1 tandan dokek 35 kilo borek eh. puhh....... malangnya ..... dek ado belio yg golap duit maso tu,.. gagal akhirnya... penuaian hanya sekali jer dapat hasilnya..... Kesimpulanya tak sume pegawai kerajaan tu ahmpeh.... sebahagian je. tima kasih pad en aris dan jab pertanian unit johol masa tu.... anda berjaya cuma kami belio yg gagalkannya....

    BalasPadam
  4. Den baru ko ingek nak poie mintek bantuan...

    BalasPadam
  5. betoi yu.. same lar semue pun.. dekat petanian tapah perak mcm tu jgk.. bapak den halau je deme balik janji mcm2 tapi haram x adapat apa pun.. projek dah jalan dtg la lancau2 tu ke kebun nk ambik gambar celaka punya org. x abis nk bg semua ke cina bangsat punya pegawai pertanian.

    BalasPadam
  6. Salam tuan. Eden setuju dongan tuan. Eden pun dah terkono. http://twtpetani.blogspot.com/2015/05/jabatan-pertanian-and-i.html

    BalasPadam
  7. Tepatlah sekali takdo kurang eh doh

    BalasPadam
  8. salam bro.. saya ada 2 ekar tanah ladang di kuala sg baru..ingat nk tanam cili..ada sape2 ada idea nk minta pandangan tq so much fadhil 01110619749

    BalasPadam
  9. dah buntu makan gaji yg tak seberapa sen..pakaian aja segak tp cukup bulan nak simpan seratus pun susah..baru anak 3..byar umah keta habis..wife bekerja bantu pun sekadar cukup2 aja


    BalasPadam
  10. saya ingin kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam
  11. Nama saya Zara, dari Indonesia saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini kepada Allah dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya memerlukan banyak wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM4000 dari saya dan enggan menghantar pinjaman yang saya minta saya keliru dan kecewa.

    Pada hari yang setia saya pergi ke pasar dan kemudian bertemu kawan lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Suzan di mana dia menerima pinjaman sebanyak RM150,000. maka dia memberikan saya e-mail suzaninvestment@gmail.com dan saya menghubungi beliau dengan serta-merta saya pulang ke rumah, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 48 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM100,000 .

    Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar dengan syarikat pinjaman pelaburan Suzan dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (suzaninvestment@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (Zaradam@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai. Saya kini melabur wang dalam Cryptocurrencies dan saya membuat wang yang baik sekarang

    BalasPadam
  12. Nama saya CORINA ALVARADO, saya dari Filipina dan saya tinggal di bandar dipolog. Saya ingin menggunakan peluang ini untuk menulis kepada orang-orang yang memerlukan pinjaman di internet yang jika anda memerlukan pinjaman yang nyata dan sah, ibu karina roland adalah syarikat yang tepat untuk memohon dari saya ditipu oleh 2 syarikat yang saya memohon pinjaman dari dan karina roland adalah syarikat ketiga yang saya memohon dari saya menerima pinjaman saya dari syarikat pinjaman karina roland dalam waktu kurang dari 6 jam ketika syarikat itu memberitahu saya, jadi siapa saja yang memerlukan pinjaman dalam talian tanpa mendapat scammed harus berlaku dari karina roland dan yakinlah bahawa anda akan gembira dengan syarikat ini. Anda hanya boleh menghubungi syarikat ini melalui whatsapp +13128721592 atau email karinarolandloancompany@gmail.com. Mengenai sesiapa yang membaca mesej ini di seluruh dunia. anda boleh menghubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut (alvaradocorina7@gmail.com)

    BalasPadam
  13. Halo, nama saya adalah SALSABILLA ZULFKAR yang mengutuk hukuman di tangan pemiutang palsu. Saya kehilangan sekitar Rp. 30,000,000 kerana saya memerlukan modal besar Rp. 300,000,000 ,. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perdagangan saya telah musnah, dan dalam proses saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak boleh tahan lagi kejadian ini. Minggu lalu saya berjumpa seorang sahabat lama yang menjemput saya kepada seorang ibu yang baik, Cik KARINA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp.500,000,000,00

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menerima terima kasih saya, dan semoga Allah terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan rakan saya. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberikan nasihat kepada orang Indonesia yang lain, terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman dan keamanan dan siapa saja yang memerlukan pinjaman harus cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui email karinarolandloancompany@gmail.com
    Anda masih boleh menghubungi nombor whatsApp ibu +1 (585) 708- 3478
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    BalasPadam
  14. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    BalasPadam
  15. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    BalasPadam
  16. [[[Kontak Saya]]]]
    W/A:::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
    Tel:::::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
    e_mail::::::::::::::::::::[aditya.aulia139@gmail.com]


    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    COMPANY:ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    W/A:::::(+44) 7480 729811
    Tel....:::(+44) 7480 729811
    e_mail:::[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai semua
      Nama saya Josephine jumawan caballo, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik karina roland kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada Puan karina roland, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan karina roland bahawa dia adalah ibu yang baik dan saya terpaksa menaruh hati dan saya menghubungi Puan karina roland dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan dilewati dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan karina roland jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan karina roland: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +15857083478 dan saya jamin anda bahawa anda akan memberikan maklumat seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut soal Mrs.karina Rola dan emel saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu karina roland untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

      Padam
  17. Nama saya Sarnia Redzuan, saya menyangka bahawa semua syarikat pinjaman dalam talian menipu sehingga saya bertemu dengan syarikat pinjaman CHRISTABEL yang meminjamkan wang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia agar berhati-hati, kerana mereka menipu dan memberi pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana seorang rakan membawa saya ke pemberi pinjaman sebenar, selepas itu saya ditipu oleh beberapa pemiutang di internet. Saya hampir kehilangan harapan sehingga bertemu dengan pemiutang yang dipercayai ini yang bernama syarikat pelaburan pinjaman Christabel Missan. Syarikat Christabel meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebanyak 250 Billion RM (RM 250,000,000,000) dalam masa kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan gembira menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahawa saya akan menyampaikan berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui e-mel: (Christabelloancompany@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika anda memenuhi syarat. Anda juga boleh menghubungi Christabel ibu melalui nombor whatsApp +1561496019

    Anda juga boleh menghubungi saya: (Redzuansarniaz@gmail.com) jika anda memerlukan bantuan atau maklumat lebih lanjut

    Saya mengucapkan terima kasih kepada rakan saya yang memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang jujur ​​Lady Lianmey Dian Pelangi melalui e-mel: lianmeylady@gmail.com

    BalasPadam
  18. Nama saya Sarnia Redzuan, saya menyangka bahawa semua syarikat pinjaman dalam talian menipu sehingga saya bertemu dengan syarikat pinjaman CHRISTABEL yang meminjamkan wang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia agar berhati-hati, kerana mereka menipu dan memberi pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana seorang rakan membawa saya ke pemberi pinjaman sebenar, selepas itu saya ditipu oleh beberapa pemiutang di internet. Saya hampir kehilangan harapan sehingga bertemu dengan pemiutang yang dipercayai ini yang bernama syarikat pelaburan pinjaman Christabel Missan. Syarikat Christabel meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebanyak 250 Billion RM (RM 250,000,000,000) dalam masa kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan gembira menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahawa saya akan menyampaikan berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui e-mel: (Christabelloancompany@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika anda memenuhi syarat. Anda juga boleh menghubungi Christabel ibu melalui nombor whatsApp +1561496019

    Anda juga boleh menghubungi saya: (Redzuansarniaz@gmail.com) jika anda memerlukan bantuan atau maklumat lebih lanjut

    Saya mengucapkan terima kasih kepada rakan saya yang memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang jujur ​​Lady Lianmey Dian Pelangi melalui e-mel: lianmeylady@gmail.com

    BalasPadam
  19. Nama saya Sarnia Redzuan, saya menyangka bahawa semua syarikat pinjaman dalam talian menipu sehingga saya bertemu dengan syarikat pinjaman CHRISTABEL yang meminjamkan wang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi amaran kepada orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia agar berhati-hati, kerana mereka menipu dan memberi pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana seorang rakan membawa saya ke pemberi pinjaman sebenar, selepas itu saya ditipu oleh beberapa pemiutang di internet. Saya hampir kehilangan harapan sehingga bertemu dengan pemiutang yang dipercayai ini yang bernama syarikat pelaburan pinjaman Christabel Missan. Syarikat Christabel meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebanyak 250 Billion RM (RM 250,000,000,000) dalam masa kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan gembira menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahawa saya akan menyampaikan berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui e-mel: (Christabelloancompany@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika anda memenuhi syarat. Anda juga boleh menghubungi Christabel ibu melalui nombor whatsApp +1561496019

    Anda juga boleh menghubungi saya: (Redzuansarniaz@gmail.com) jika anda memerlukan bantuan atau maklumat lebih lanjut

    Saya mengucapkan terima kasih kepada rakan saya yang memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang jujur ​​Lady Lianmey Dian Pelangi melalui e-mel: lianmeylady@gmail.com

    BalasPadam
  20. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    BalasPadam
  21. Di RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan kepada semua individu, suku bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan saran dan bantuan keuangan kepada kami, klien dan pelamar. Jika Anda memiliki proyek yang baik atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk segera membiayainya, kami dapat mendiskusikannya, menandatangani kontrak, dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hibrid.
    Kepemilikan tunggal
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Pinjaman.
    Kredit kepemilikan rumah.

    KONTAK PERUSAHAAN PINJAMAN:
    Situs web: rikaandersonloancompany.webs.com
    Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Panggilan Pelanggan: +1 (323) 689-3663
    Obrolan Whatsapp: + 1-323-689-3663
    Facebook: Rika Anderson Alfreda
    Instagram: Rikaandersonloancompany.alfred
    Twitter: @LoanRika
    Kantor Pusat: 228 Park Ave S, New York, NY 10003-1502, AS
    Pajak / CAC /: 1095/0730/2028
    Mahkamah Agung Kabupaten New York, NY9016 34001

    BalasPadam
  22. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    BalasPadam
  23. PROGRAM PINJAMAN MUDAH

    Pada masa ekonomi yang tidak menentu ini, banyak orang mendapati diri mereka menghadapi situasi di mana mereka boleh menggunakan bantuan kewangan. Sama ada untuk kecemasan, pembaikan rumah, menggabungkan hutang atau percutian keluarga - pinjaman peribadi dengan faedah rendah adalah kaedah yang selamat dan boleh dipercayai untuk memenuhi keperluan kewangan anda. Di Alta Finance LLC, kami pakar dalam program pembiayaan Pinjaman yang Boleh dipercayai dan cekap.

    Sila kunjungi laman web kami untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkhidmatan kami www.altafinance.org

    Hubungi saya melalui e-mel peribadi saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai proses pinjaman kami
    E-mel: robertraymond@altafinance.org
    Whatsapp: +17026022533

    Terima kasih.

    BalasPadam
  24. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    BalasPadam
  25. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    BalasPadam
  26. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    BalasPadam