Isnin, 29 Mac 2010

BETUL KE JABATAN PERTANIAN BOLEH BANTU PETANI KOMERSIAL ?

BETUL KE JABATAN PERTANIAN BOLEH BANTU PETANI KOMERSIAL ?

Membaca satu lapuran di- mukasurat 27 Utusan Malaysia hari ini 29hb Mac 2010, perasaan gemasindah bercampur-baur…tergelak sinis, sedih..geram..marah ..fed up, benci dan menyampah ..kepada ..jabatan pertanian..dan pihak kerajaan pimpinan UMNO.

Gemasindah malas nak salin semua kandungan lapuran tu ..cukup dengan memetik beberapa perkara penting yang disebutkan .. Hal yang dilapurkan ialah aktiviti jabatan pertanian daerah Mersing..

INTIPATI LAPURAN

1. Petani disaran memohon bantuan dan khidmat nasihat daripada Jabatan Pertanian untuk menjalankan projek pertanian komersial….

2. Selain dari khidmat nasihat Jabatan Pertanian memberi SABSIDI baja, racun serta bantuan modal …blah ….blah ..blah

3. Jabatan Pertanian SENTIASA MEMANTAU perkembangan petani yg menerima bantaun kerajaan …

4. Kerajaan beri insentif RM 81.00 bagi setiap tan hasil yang dikeluarkan….

5. Bantuan bantuan merupakan rangsangan kerajaan untuk tarik minat PETANI MUDA ceburi bidang pertanian …

6. Bidang pertanian komersial memberi pendapatan LUMAYAN blah ..blah ..blah

Penolong Pegawai Pertanian Daerah Mersing berkata apa yang dicatat diatas semasa mengiringi lawatan ADUN ENDAU Datuk Zainal Abidin Osman semasa melawat kebun cili milik CHEONG KIN LIANG ( Cina )

KENAPA GEMASINDAH EMOSIONAL ????
tergelak sinis, sedih..geram..marah ..fed up, benci dan menyampah kepada jabatan pertanian..dan pihak kerajaan pimpinan UMNO.

1. Lapuran diatas hanya PROPOGANDA sahaja. CAKAP TAK SERUPA BIKIN. Beratus juta kerajaan sedia peruntukan Kementerian Pertanian..RM itu tak sampai kepada tujuan membantu golongan petani secara menyeluruh.
DI-GEMAS ini gemasindah perhatikan HANYA PETANI YG BAIK DENGAN PENGARAH SAJA DIBERI BANTUAN.

Ramai anak muda seperti yang bertani di-Jelai dah gulung tikar…dah akibat kehebatan dan kecekapan Jabatan Pertanian Tampin membantu mereka ..

Macam-mana tak gulung tikar..nak beri bantuan…Pegawai Pertanian kena lawat projek dulu..janji nak datang minggu depan..tunggu 10 minggu tak sampai..sampai…

Ada saorang petani muda bersemangat dari Jelai Satu nama Azman..nak tanam cili api secara komersial…sampai hari ini tak dapat dapat bantuan….lalu terpaksa jumpa MARA nak buat pinjaman..MARA perlukan komen dari Peg Pertanian Tampin..bila nak mintak surat sokongan dia…janji nak lawat kebun dulu..10 minggu tak sampai ..sampai ..kini si-Azman dah gulung tikar dah...rugi dekat 10 ribu..bagi anak muda tu RM 10 ribu besar..nasib baik getah jelai satu dah boleh noreh…..

Ada kawan yang baik dengan Tuan Zabidi…Pengarah Pertanian…bagi pam air dengan sekali pohon shj…tak payah nak lawat lawat….tengok PILIH BULU…PILIH KASIH ( sebab apa ??? Tanyalah Tuan Zabidi ..dia tahu sebabnya – gemasindah nak bagi ingatan tulus ikhlaslah pd Tuan Zabidi ..mungkin orang tak nampak dan tak tahu TETAPI ALLAH Mahatahu & Mahanampak – kalau tak cayo ..carilah Tuhan lain..ada ke Tuhan lain ..ada ..kalau kita amal Islam Liberal tajaan Nuar Beraim tu ?)

Tolonglah …semua petani melayu..janganlah susah susahkan dengan pelbagai kerenah prosedur…janganlah pilih ..pilih..asalkan melayu ..ada minat ..ada bukti minat TOLONGLAH…..tolong dengan niat LILLAH HI TAALA tak boleh ke ? kan kita ni mengaku muslim ????

Ada lagi kawan gemasindah ..digalakkan memohon bantuan oleh EXCO Pertanian NSDK ..yang melawat projeknya.

Maka kawan tu isilah borang permohonan untuk memajukan tanah terbiar keluarganya, yang menurut YB EXCO kerajaan akan bantu RM 10 ribu saekar. Siap dengan sokongan YB Dato Zainab sekali, siap dengan kertaskerja warna warni yang lengkap, Ada 4.8 ekar tanah terbiar yang nak dimajukan maka jumlah permohonan bernilai RM 48 ribulah…

Dah 3 bulan kawan tu menunggu kemajuan permohonan bantuan itu…bila tanya Jabatan Pertanian Tampin ..beliau disarankan supaya bersabar sebab permohonan hanya diproses SETAHUN SEKALI. Jabatan sedang mengumpul permohonan lain, barulah dihantar keibu pejabat di Seremban untuk diluluskan pada tahun 2011 nanti.

Aaaaa tengok tu ..hebatnya cakap bohong…hebatnya keprihatinan. Pemimpin kerajaan dan pegawai kerajaan nak tolong petani di-kampong kampong….hebatnya slogan rakyat didahulukan ..pencapaian diutamakan…. Hebat slogan pertanian adalah satu perniagaan..hebat hebat…hebaaaaat…pendapatan pertanian LUMAYAN ..sdra boleh jadi jutawan…Ya ke LUMAYAN ..Ya Ke ..boleh jadi jutawan …???????

jawapan kasarnya ..tak nak tulis lah…jawapan berhemah…BERHENTILAH jadi MELAUN wahai pemimpin melayu islam !!!!!! wahai pegawai melayu islam !!!!

Kok nak kena tunggu setahun tak payahlah janji nak bantu…dah kotai / basai dah petani muda melayu tu … dah…jamin projek KANTUI dah..

Memang betul apa yang dikatakan oleh Dato’ Salleh yang entrinya gemasindah salinkan dlm blog ini….bukan shj bank susah nak beri pinjaman ..kerajaan pimpinan melayu UMNO pun SAMA ..2x5 je…

jabatan pertanian pun buat kerja POMONGAK..terus menerus MENGULA-GULAKAN ORANG MELAYU…macam mana rakyat TAK MENYAMPAH…macam mana UMNO TAK AKAN GOHOM ( go home – balik kampong ) macam mana cara nak pujuk budak budak muda ni terus sokong UMNO ???? Macam mana ..macam mana ????????…KEMENYAMPAHAN kepada UMNO dan KERAJAAN MENINGKAT hari demi hari…MENINGKAT / bertambah menimbun..FAHAM TAK CAKAP MELAYU wahai pemimpin UMNO !!!!!!

sambung cerita diatas…..

Akhirnya kawan gemasindah itu..bagitau EXCO Pertanian NSDK…tak sampai seminggu jabatan pertanian meluluskan permohonan itu MEMANG LAJU & PROAKTIF maklumlah arahan EXCO…

Tau … berapa yang diluluskan ..jumlah dipohon berdasarkan dasar memajukan tanah terbiar ( RM 10 seribu saekar ) ialah RM 48 ribu sebab luas tanah 4.8 ekar ( yang kata gitu jabatan pertanian ) YANG DILULUSKAN HANYA RM 8 RIBU.

Macam manalah cara nak dibuat oleh kawan gemasindah itu…nak majukan projek yang perlu modal hampir RM 60 ribu…kawan tu adalah modal sendiri katanya dalam RM 20 ribu…tulah nak minta bantuan tu katanya…lulus pulak cuma RM 8 Ribu…

Aaaaaa tulah deh roman eee….kerja pegawai kerajaan UMNO ..yang melaun bukan UMNO…yang melaun org yg diamanahkan oleh pimpinan UMNO. EXCO beri arahan pun dia bertindakbalas …cara pulas telinga

Kalau cakap EXCO pun tak DIHAPIKKAN ( tak dipedulikan ) payahlah nak tadbir nogori ni…gemasindah kesian juga pada kawan gemasindah nama APAK tu…

Kalau tak ada peruntukan janganlah diwar-warkan …rakyat jadi harap…bila harapan rakyat dikecewakan macam kes diatas rakyat menyampah..elok diam diam je..ni tak di negeri EXCO buat macam macm janji..

dipusat pulak…Noh Omar pun macam macam janji dan kata kata manis yang indah indah….penuh semangat…DITABURKAN…cakaplah nak tolong petani sebab petani orang luarbandar yang memerlukan bantuan kerajaan ramai melayu..ramai ahli umno.…blah …blh…blah,….dan macam macam blah..blah-lah

Apa yang ditolong…( oleh jabatan pertanian NSDK ) ..projek mega konon..projek yang membanggakan Jabatan konon…macam TKPM dekat kem askar tu, ( MBNS dah lihat & tengok baru-baru ni ) macam projek sawah cina kedah di-kg ladang bangkahulu tu ..macam projek pisang dan betik ditanah melayu bukit bentan yg diushakan oleh jefri cina mantin tu…. Semua kos jabatan tanggung ratus ribu..mungkin juta….yang ditolong majoritinya cina…di TKPM tu ..CORE projek luas tanah 50 ekar..cina( ada 2 orang - satu nangka satu belimbing )…baru baru ni nak tolong pulak sanggu –india dari Lukut buat sawah 30 ekar di Kg Londah…

Cuba fikir kenapa jadi begini..betul tak kalau dikatakan ..petani melayu di-kampong dianak tiri oleh kerajaan pimpinan melayu UMNO ????? Setakat tanam padi…tanam betik…tanam pisang..tanam nangka…orang melayu gemas ramai yang boleh buat jika kos ditanggung oleh jabatan pertanian..yang jadi masalah pada melayu modal wang ringgit…banyak bukti..bukti yg mudah sajalah…pesawah londah…padi mereka lagi baik dan cantik dari padi cino kodah tu….

Tak boleh ke ..jabatan pertanian buat macam yang dia dah buat tu bagi pada orang melayu kampong buat ? tak boleh ke !...tak boleh ke ! ..tak boleh ke ! TAK BOLEH…TAK BOLEH.. sebab nanti………..fikir sendiri.

Bab khidmat nasihat…komen gemasindah ..di Mersing tak tahulah …tapi kalau di Gemas / Tampin …kelakarlah…ramai pegawai pertanian perlu disekolahkan semula …apa tak macam si-azam yg jaga gemas tu…pandai jaga trakter ..itu bidang dia …suruh jaga padi..pocah kopalo budak tu..nak belajar balik…tak boleh ke impot pegawai pertanian…yg


betul betul ada ilmu dalam hal padi..yg ada pengalaman dikedah dis ekincan dsbnya…setidak-tidak dapat berkhidmat dlm setahun dua ..dapat beri ilmu dan pengalaman kpd pesawah londah ? Tak kan pendek sangat akal !

Tulah dia yg sebabkan perasaan gemasindah bercampur-baur.Doa gemasindah minta Allah campakkan semangat kasih bangsa dan agama kepada semua umat melayu islam khasnya mereka mereka yang diberi amanah. AMIN YA ALLAH.

10 ulasan:

  1. boto apo yg kau cakap....tapi bilo dah berjayo ( modal sendiri ) berderet pegawai pertanian dtg mengaku dio org tolong terhegeh-hegeh nak pacak papan tando projek kerajaan pigirahhhhhhhhhhhhhh

    BalasPadam
  2. Betul semuanya.. memang UMNO skrg corupt.. aku pun mengalami masalah camni.. sial jer kakitangan gaji besar tapi buat keje cam ciput.. janji tinggal janji.. buduh nyer UMNO

    BalasPadam
  3. den dulu ponah wat projek tanam pisang gading ateh nama belio lah tp den tak do lah pi jumpo org umno koh atau wakil rakyat. den torus jumpo jabatan pertanian johol. Maso tu pegaewai tu namo eh en aris kalau tak silap. dio org johor. respek den ngan pegawai tu. dr segi khidmat nasihat n bantuan yg diberikan. Pisang gading masa tu yg terbaik dari tuneh yg disemai klu dibeli harganya RM2 1 batang. Kami dapat free sebagai projek printis. Projek berjaya n 1 tandan dokek 35 kilo borek eh. puhh....... malangnya ..... dek ado belio yg golap duit maso tu,.. gagal akhirnya... penuaian hanya sekali jer dapat hasilnya..... Kesimpulanya tak sume pegawai kerajaan tu ahmpeh.... sebahagian je. tima kasih pad en aris dan jab pertanian unit johol masa tu.... anda berjaya cuma kami belio yg gagalkannya....

    BalasPadam
  4. Den baru ko ingek nak poie mintek bantuan...

    BalasPadam
  5. betoi yu.. same lar semue pun.. dekat petanian tapah perak mcm tu jgk.. bapak den halau je deme balik janji mcm2 tapi haram x adapat apa pun.. projek dah jalan dtg la lancau2 tu ke kebun nk ambik gambar celaka punya org. x abis nk bg semua ke cina bangsat punya pegawai pertanian.

    BalasPadam
  6. Salam tuan. Eden setuju dongan tuan. Eden pun dah terkono. http://twtpetani.blogspot.com/2015/05/jabatan-pertanian-and-i.html

    BalasPadam
  7. Tepatlah sekali takdo kurang eh doh

    BalasPadam
  8. salam bro.. saya ada 2 ekar tanah ladang di kuala sg baru..ingat nk tanam cili..ada sape2 ada idea nk minta pandangan tq so much fadhil 01110619749

    BalasPadam
  9. dah buntu makan gaji yg tak seberapa sen..pakaian aja segak tp cukup bulan nak simpan seratus pun susah..baru anak 3..byar umah keta habis..wife bekerja bantu pun sekadar cukup2 aja


    BalasPadam
  10. saya ingin kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam