Jumaat, 9 April 2010

GEMASNEWS - Lapuran Dailog Rakyat Di- Kg Londah 9/4/2010

GEMASNEWS – Dailog Rakyat Kg Londah

Hari ini gemasindah menghadiri dailog diatas.

Sebelum itu gemasindah turunkan komen gotahlantun sebelum dailog itu diadakan. Pembaca nilailah pandangan bro gotahlantun berdasarkan lapuran prosiding dailog tersebut.

gotahlantun berkata...
salam bro

tahniah kepada semua yang terlibat dalam bagi menjayakan program yang seperti itu.
TETAPI bagi gotahlantun, satu yo, adokah segalo masalah tu dapek kato putus? sebona eee itu yang paling rakyat marhaen harapkan dalam program somacam tu. jangan nanti mendonga dan mencatit semacam nak habih dakwat pen dan membawak fail permasalahan bukan main toba..
tapi tindakan!?
HAMPEH!
itu yang den tak goma tu...
raso eee diorang datang semato nak memonohkan agenda tahunan dan nak kan elaun yooo.
LOTEH DEN!
LAPURAN PROSIDING oleh gemasindah…

Yang Hadir.

Ramai rakyat kampong hadhir hampir penuh balairaya..

Agensi kerajaan yang hadir kebanyakan diwakili oleh wakil wakil kepada ketua diperingkat daerah, melainkan Jabatan Pertanian Tampin yang diwakili oleh Pegawai Pertanian sendiri iaitu Cik Laila . Gemasindah perhatikan pegawai muda ini memang prihatin terhadap petani petani Tampin dibawah jagaannya – malangnya support dari Jabatan Pertanian termasuk peruntukan membuatkan langkahnya jadi pincang.

ADUN Gemas diwakili oleh pegawai khasnya manakala Pejabat Daerah diwakili oleh Dato’ Penghulu Mukim.

Tidak mengapalah agensi agensi menghantar wakil..asalkan apa yang dibincang diambil perhatian oleh ketua agensi tersebut.

Gemasindah..yang pada mula hanya ingin menjadi tukang catit ..akhirnya menjadi peserta dailog kerana ….
BUKAN MAJLIS DAILOG TAPI MAJLIS MENDENGAR……

Yang peliknya dailog yang diadakan berbentuk one way traffic kerana mengikut Dato’ Penghulu arahan pihak tertinggi , ialah pegawai kerajaan hanya BOLEH MENGENGAR tidak dibenarkan menjawab. Pelik ..jadilah ianya majlis mendengar..tidaklah boleh didefinasikan sebagai dailog.

TULISAN BRO GOTAHLANTUN ADA KEBENARANNYA..MAJLIS PENUHKAN AGENDA…..LOTIH DEN.

Mengikuti perjalanan majlis tersebut gemasindah bertambah bersetuju dengan pendapat gotahlantun bahawa majlis itu hanya satu upacara sahaja..janganlah berharap sangat ianya dapat menyelesaikan apa apa masalah yang ditimbulkan rakyat. Kalau hal ini benar..sia sialah dan bertambahlah lagi meluat rakyat kepada kerajaan pimpinan UBN.

Antara perkara yang ditimbulkan ialah :-

AMBIL TANAH ORANG KAMPONG – TAK BAYAR PAMPASAN
ROMPAKAN HARI SIANG & MENINDAS.

1 Pencerobohan / pengambilan tanah orang kampong oleh kontraktor yang melaksanakan projek jalan Kg Londah – Palong. Aduan ditimbulkan oleh 4 orang penduduk dimana kontraktor menolak pokok getah dan menjual pokok getah tersebut tanpa membayar apa apa pampasan . Wakil JKR yang hadhir menjelaskan bahawa perkara itu adalah urusan Ibu Pejabat JKR , Kuala Lumpur manakala Penghulu Mukim apabila ditanya bukankah pengambilalihan tanah perlu dibuat mengikut kanun tanah Negara dimana Pejabat Tanah Gemas menjadi agensi pelaksana memberitahu majlis bahawa ianya urusan PTG.

Gemasindah heran ..kenapakan hal penting seperti ini diambil mudah oleh agensi pelaksana ? Adakah kerana ianya melibatkan tanah penduduk kampong yang kerdil ? Kalau tanah milik cina..rasanya dah masuk court dah…

PENJELASAN WAKIL JKR & PENGHULU – TIDAK BOLEH DITERIMA
SEDE BONA – BONANG BASAH

Pelik juga gemasindah mendengar penjelasan Dato’ Penghulu dan wakil JKR ..main pukul tak tau aja !. Tidak masuk akal tanah penduduk kampong ..boleh diambil bukan sekaki dua tapi hampir saekar untuk buat projek kerajaan ..tanpa mengikut peraturan yang diperuntukan oleh Kanun Tanah Negara. Pengambilan tanah untuk projek adalah urusan Pejabat Tanah, kerana tanah itu perlu diukur dan geran tanah dipinda dan sebagainya. Ada prosedur tertentu yang perlu diikuti dan dipatuhi . Ini termaktub dalam Kanun Tanah Negara. Tidaklah boleh mana mana tanah diambil untuk apa projek sekalipun tanpa notis pengambilan rasmi disampaikan kepada pemilik tanah berdaftar.

ORANG KG SAMAN AJE…KERAJAAN – Nasihat Gemasindah….

Gemasindah telah menasihatkan penduduk kampong membuat lapuran polis dan guna peguam untuk mempertahankan hak mereka.

TANAH DAH LAMA DI-AMBIL …Rekod Pejabat tanah Tak Dikemaskini

Ada juga ditimbulkan aduan terdapat tanah yang telah diambil oleh JPS beberapa tahun yang lalu tetapi Pejabat tanah masih hantar penyata cukai tanah kepada pemilik asal ? Itulah lambang kecekapan , ya tak ?

RUMAH PPRT OUT OF SPECS – PERKARA KECIL PUN TAK
DAPAT SISELESAIKAN.

2 Aduan mengenai mutu rumah PPRT yang out of spec dan tak bermutu, dimana paip bocor, lantai & dinding retak dan pendawaian tidak lulus TNB Pemilik telah mengadu tetapi ditolak dari satu jabatan kesatu jabatan hingga tidak tahu siapa sebenarnya yang bertanggungjawab. Hingga hari ini masalah tersebut belum diselesaikan. Rumah masih tiada bekalan letrik ….air pula bocor…

Gemasindah …rasa masalah sebegini tidak sepatutnya timbul dan berlaku. Pertamanya semasa rumah dibina pegawai penyelia perlulah pastikan bangunan dibina mengikut sesifikasi…ataupun rumah PPRT memang tidak ada specs ?

Kedua sebelum bayaran dibuat kepada kontraktor , pihak Bahagian Pembangunan Pejabat Daerah wajib melawat rumah tersebut sekali lagi untuk pastikan semuanya ok . Bukankah Pejabat Daerah Kecil Gemas kini sudah ada Pegawai Teknikal ?

Ketiga dalam kes kontrak rumah PPRT ini tidak ada ke wang tahanan ? Bukankah wang tahanan ini diguna untuk baikki apa apa kerosakan.

Keempat kontraktor yang buat kerja selekeh seperti ini perlulah dinyahkan dari senarai kontraktor berdaftar Pejabat Pembangunan Daerah Gemas.

TAK HABIS – HABIS HAL LEMBU PROJEK MENGHIRIS HATI RAKYAT.

3 Penglibatan penduduk dalam projek yang dimajukan oleh NFC. Gemasindah sendiri menimbulkan perkara ini. Projek berkenaan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan. Ianya hampir siap. Hairan bin ajaib tiada siapa diperingkat daerah termasuk Pegawai Haiwan Daerah Tampin, Ketua ADO Pejabat Daerah Kecil Gemas, malah ADUn Gemas sendiri mempunyai detail lengkap dan terperinci berkaitan projek Satelite itu….secara rasmi. Masing masing kata itu projek Menteri Besar.

Soalan yang ditimbulkan ialah memandangkan projek ini dibuat diatas rezab haiwan yang sejak zaman British lagi direzab sebagai kawasan untuk orang kampong menternak haiwan ternakan, dan dibiayai oleh kerajaan sepenuhnya, penyertaan orang kampong mestilah diutamakan.

Wakil pejabat haiwan mencadangkan agar orang kampong buat surat rayuan kepada kerajaan NSDK sepertimana dilakukan oleh penduduk Kg Air Kuning kerana mengikut pegawai berkenaan jika nak jadi peserta , yang berminat itu perlulah ada modal sebanyak RM 350,000.00

Mengikut pegawai berkenaan dalam kes Air Kuning, NFC bersetuju memberikan anak anak lembu untuk dipelihara oleh penduduk kampong diprojek Ladang Satellite berkenaan. Gemasindah fikir macam ada kecelaruan dalam hal ini…ladang satellite diurus oleh NFC…NFC pula bagi anak anak lembu pada orang kampong untuk dibela dalam ladang yang diurus oleh NFC ..celaru kan ????

DI KAMPONG ORANG MELAYU PUN – KERAJAAN BAGI TANAH PADA BUKAN MELAYU….???? PATUT KE ???? DIMANA PEMBELAAN ADUN MELAYU GEMAS…..PERANAN PEMUDA UMNO DI – KG NAIB KETUA PEMUDA UMNO SENDIRI COME – ON BRO ZAKI - BANGUN DAN CIPTA SEJARAH ?????

4 Pemberian tanah seluas 30 ekar yang akan dibangunkan oleh Jabatan Pertanian sepenuhnya , kemudian diserahkan kepada syarikat Wira Bagan milik india Lukut di Kg Londah.

Penduduk kampong membantah, tetapi hingga hari ini Ketua Kampong belum menyampaikan bantahan rasmi kepada kerajaan.

Projek ini menghiris hati penduduk Kg Londah. Nampaknya ia menjadi kepayahan kepada UMNO Kg Londah pada masa yang akan datang. Kesahihan perkara ini disahkan oleh Dato Penghulu…apa nak dilakukan bukanlah masalah dan urusan pejabat tanah….terpulanglah kepada orang kampong dan ketua kampong.

Gemasindah fikir yang boleh selesaikan hal ini ialah Dato Paduka Zainab yang perlu berbincang dengan YAB Menteri Besar. Pemberian tanah hanya dalam bentuk gunapakai…projek belum dilaksana…masih belum terlambat. Naib Ketua Pemuda UMNO bro Zaki ada dalam majlis dailog…beliau patut bawa perkara ini kpd Datonya itu…dan pastikan matlamat tecapai…jangan tunggu sampai anak anak muda Londah berpiket !!!!!


Gemasindah …
hal bagi tanah orang melayu kat bukan melayu dikawasan melayu & hal lembu….selalu buat hati gua panas.

2 ulasan:

  1. salam bro,

    haa..kan den dah koba kan, program yang bagus seperti itu menjadi hampeh bukan sobab akar umbi totapi sobab tukang merancang pelaksana.
    tengoklah yang datang tu bab kato GI wakil yoo..
    mano poiee eee boss? jangan kato alasan ado mesyuarat yang lobih bosa, itu semuo koncing yooo (den tau sobab den pun ponah jadi boss)
    alih2 poiee main golf, kalau tak pun meruyup kek mano2 rest house.
    yang kono datang, wakil yang tak tau apo2 pun, nak kato 'yo' pun tergagap, datang pun sobab terpakso boss yang suruh.
    kalau macam itu segalo permasalahan yang tolah dicatit abih kuek sampai luar pagar dewan yooo lah.
    eden setuju jalan penyelosaian adolah kito sondiri orang kampung siapkan segalo dokumen, kemudian torus terjah keperingkat yang paling ateh. itu yang sebona eee kalau nak perbotolkan perangai pegawai di peringkat pertengahan.

    kalau tidak abih takat itu yoo lah!
    loteh den.

    BalasPadam
  2. Terimakasih bro gotahlantun

    Bro kata bro dulu pun pernah jadi bos ..rasanya pernah jadi ado alor gajah kan gitu bro...dulu lain skrg lain bro....

    Saya cukup sedih berkaitan pencerobohan tanah dan sikap pegawai serta wakil rakyat yang langsung tak prihatin untuk selesaikan masalah...yang sepatutnya tidak berlaku kalau pihak yg berkuasa buat kerja spt yg diamanahkan.

    Saya nak mintalah Kak Nab ambil tindakan, sementara itu saya dah minta tuantanah guna khidmat guaman..hak mereka sbg rakyat yg kerdil perlu diperjuangkan...itulah salah satu peranan UMNO.....nampak macam tak peduli je ..dan tak mahu terima nasihat..kalau nak jawatan bukan main ...bila dah dapat main main pulak.

    Thanks bro .....

    BalasPadam