Rabu, 12 Januari 2011

HARGA BARANG TERUS NAIK - PEMIMPIN UMNO TAK SUSAH HATI KE ?



Salam para pembaca yang budiman ,

Dalam keluarga gemasindah, kerja kerja membeli dan mendapatkan barang keperluan harian rumahtangga adalah tugas rutin siisteri. Tugas rutin gemasindah pula ialah mendengar rungutan dan keluhannya setiap kali balik dari Pekan Gemas atau pasar.

Berdasarkan rungutannya yang gemasindah dapat rumuskan ialah :-

- Harga barang naik setiap hari
- Hampir semua barangan naik harga
- Nilai RM terus mengecil saban hari

Gemasindah nak bertanya kepada kerajaan khususnya Menteri Ismail Sobri ni. Apa ke he nya harga barang terus menerus naik ni ? Siapa punya ankara ni ? Maksudnya siapa yang naikkan harga ? peruncit kah ? pengedar kah ? tuan punya lori ka ? pengimpot kah ? pengilang kah ? atau kerajaan UMNO kah ? Atau kesemuanya kah ?

Dalam entri yang lalu gemasindah ada memberi ingatan kepada pemimpin UMNO / BN bahawa salah satu sebab utama BN / UMNO hilang banyak kerusi pada PRU 12 yang lalu ialah kenaikan harga barangan ketika itu.

Kenalah nak ingat ..pada ketika itu ( PRU 12 ) harga barangan keperluan harian dah naik dah..tinggi dah naiknya ...Nak tanya Datuk Ismail Sobri ..sejak PRU 12 hingga kehari ini ( Januari 2011 ) itu ada ke harga barangan barangan itu turun ???? Ada ke ?????

So eloklah hang kira berapa persen kenaikan purata harga barang tu ? dan berapa persen pulak pengundi / rakyat LARI NGUNDI PEMBANGKANG agaknya pada PRU 13 nanti ?

Mari kita sama sama baca pandangan atau coretan rakanblogger DIN TURTLE berkaitan harga barang naik ni..............

...............................................................................

Dari lamanblog DIN TURTLE.............

Masalah Sebenar Rakyat Dari Kacamata Rakyat Biasa
Membaca posting rbf mengenai rakyat yang menghadapi masalah kenaikan harga barang dan pelbagai masalah lain yang melibatkan RM, buat saya terpanggil juga untuk memberi komen. Politik, politik juga tapi apa yang lebih dekat dihati rakyat adalah perkara yang terpaksa kita hadapi dalam kehidupan rutin harian.

Seteruk manapun pembangkang yang kita gambarkan melalui tindakan2 politik mereka, banyak manapun kita mampu buat rakyat menggeleng2kan kepala dengan permainan politik mereka, bila tiba masa penentuan, apa yang penting adalah keadaan minda kita waktu itu.

Bagi majoriti rakyat biasa ( seperti saya ) tidak ada masalah yang lebih besar dari RM. Straighforward saya cakap, bajet tiap bulan ngam2. Mereka yang mampu cakap duit bukan segalanya adalah mereka yang cukup duit. I'm talking about memenuhi keperluan asas setiap hari bukan mengenai kemampuan membeli barangan tidak perlu seperti prepaid, makan di Mcd atau Kfc, atau pergi bercuti. I'm talking about daily surviving.

Kerajan boleh saja nak cakap projek juta2, billion2.... kita pakat dengar je. Seringkali baca paper kerugian kerajaan juta2, billion2 angkara dua-tiga orang pemimpin / ahli korporat .... kita pakat dengar je. Baca kekayaan KJ yang tak perlu kerja pun ..... kita pakat dengar je. Jealous ? Hell Yes ! Kita kerja bagai nak gila, bila dah ada anak2 ni.... tak fikir dah tentang diri sendiri, kita lebih pentingkan untuk membesarkan anak2 dan berikan mereka yang terbaik setakat kemampuan kita.

Dengan keadaan begini, siapa tak marah beb, kalau tiap hari baca paper barang naik ? Contoh minyak masak kurang stok baru ni ... rata2 orang anggap itu sebagai mukadimah harga ia nak naik. Jangan marahkan rakyat berfikiran begitu kerana itulah caranya sebelum barang naik harga ! Sebulan lebih minyak masak kurang stok, kerajaan pula terhegeh2 nak bertindak , waktu sama duk laung BN Juara Rakyat .... berbulu beb.

Keluar tv Menteri beri alasan macam2 .... saya tak mahu tahu semua tu, saya cuma nak tahu masalahnya selesai kerana perkara sebegini bukan pertamakali terjadi. Sudah acapkali, dan seharusnya kementerian yang bertanggungjawap sudah tahu apa yang harus dilakukan sebaik saja terdengar sok-sek rakyat mengenai masalah ini. Ini tidak, lembab nak mampus.

Satu yang saya teramat hairan minggu lepas - KENAPA TIDAK TERDENGAR WALAU SATU PUN RUNGUTAN TENTANG YURAN SEKOLAH / PIBG YANG MEMBEBANKAN RAKYAT ? padahal tiap awal tahun masalah ini mendapat liputan media tapi tahun ni ...... senyap ? Ke saya sorang je dari jutaan bapa di Malaysia yang rasa tak puashati ? Anak bongsu tahun 4 kena bayar RM70 ... oklah tu, tapi abangnya diTingkatan 2 kena bayar RM250 ! Yang bongsu tu, dalam kita lega .... balik sekolah satu hari tu dia kata kena beli uniform Putri Islam. Wajib katanya. Pergi kedai tengok satu set RM90 ..... adui...... Belum belanja buku tulis dan lain2 lagi.

Persoalan yang bermain difikiran saya - kenapa tidak diberi percuma saja pendidikan anak2 kita ? Ya saya akui kos pendidikan tinggi tapi kalau waktu sama kerajaan dilihat berbelanja boros dengan projek2 yang tidak berfaedah, rugi billion2 ... siapa tak sakit hati.

Maaflah anak2 yang over pintar, tapi saya tidak setuju kerajaan belanjakan RM100juta untuk projek Permata, saya tak setuju ratusan juta RM lagi untuk baiki rumah PM, buat bangunan Parlimen baru, belanja Monsoon Cup. Kalau semua yang boleh dikategorikan sebagai membazir itu ditiadakan dan dananya disalurkan ke Kementerian Pendidikan, saya percaya kita dapat pastikan pendidikan anak2 kita 100% percuma ! Malah segala subsidi yang ada tak perlu ditarik balik pun ...

Ini cara pemikiran simple saya, dan dikongsi ramai lagi rakyat biasa macam saya. Ini tidak ada kaitan ngan politik. Ini adalah kehidupan ! Banyak lagi masalah kehidupan yang bodoh-bodoh je dibebankan kepada rakyat sedangkan pemimpin2 hidup senang lenang dan keluarkan kenyataan yang bodoh-bodoh.

Bayangkan kalau pemikiran demikian menghantui pengundi2 semasa hari mengundi, agak-agak bagaimanakah perasaan marah dan tidak puashati itu dilepaskan ?

Kalau aku undi BN, masalah kehidupan ini akan tetap berterusan ..... itu pasti. Kalau aku undi pembangkang ..... mungkin lebih teruk, mungkin sama, mungkin lebih baik, itu belum pasti. SO ?

Nabil kata lu fikirlah sendili......gemasindah

1 ulasan:

  1. saya setuju dengan din turtle cuma kena faham bagaimana kerajaan berfungsi untuk mencari kewangan.Bagaimana nak tarik pelaburan jika negara tidak dikenali?

    kita kena faham semakin ramai manusia didunia ini semakin banyak keperluan harian yang diperlukan.Bencana semakin banyak melanda yang menyebabkan kerosakan dan kemusnahan kepada negara pengeluar.ini menyebabkan harga barangan keperluan naik.

    Tuan pun tau peruntukan yang disebut untuk sesuatu program hanya dalam bentuk dana yang diperuntukkan bukan nilai sebenar.

    cuma nasihat saya jangan kerana hati yang marah merosakkan kehidupan generasi kita yang akan datang.fikir-fikir kan lah

    BalasPadam