Khamis, 10 Februari 2011

TAN SRI ISA SAMAD................



Salam para pembaca yang dihormati,

Gemasindah rasa pelik juga akan kehebatan Tan Sri Isa Samad yang boleh mempengaruhi turun naik saham di Bursa Malaysia sebab dilantik menjadi Pengerusi Felda. Betul ke dakwaan itu atau andaian semata –mata ?

Keduanya gemasindah juga rasa pelik akan kegundahan hati orang orang yang dikatakan pakar ekonomi terhadap orang orang politik jika dilantik mengetuai GLC ? Betul ke orang politik semuanya korup dan tidak cerdik dan oleh kerana dua kriteria negatif diatas akan membuatkan GLC itu rugi hingga ketahap muflis ? Betul ke atau andaian semata mata?

Sementara itu yang menjadi rungutan majoriti Melayu ialah kegagalan CEO CEO GLC ( semuanya dikatakan sebagai professional Melayu ) melaksanakan dasar kerajaan untuk menjadi pemangkin utama kebangkitan ekonomi bumiputera ? Adakah ini disebabkan CEO CEO yang professional itu tidak ada jiwa politiknya atau tidak ada semangat nasionalismanya ??

Berbalik kepada bekas Menteri Besar NSDK Tan Sri Isa ( yang gemasindah kenali secara peribadi.) Apakah Tan Sri Isa yang memilikki pengalaman 22 tahun sebagai Ketua Pentadbir Negeri Sembilan CEKAI sangat ke hingga tidak layak dilantik menjadi Pengerusi FELDA ? Jawatan Pengerusi sahaja bukan CEO !!!.

Ramai yang berpendapat bahawa keputusan DS Najib melantik TS Isa menggantikan TS Yusuf Nor adalah amat tepat dan amat bersesuaian.

Yang dihebohkan ( oleh orang yang anti TS Isa ) ialah fakta Tan Sri Isa didapati bersalah oleh Mahkamah UMNO kerana menggunakan wang ringgit untuk meraih undi semasa menang jawatan Naib Presiden UMNO.

Gemasindah tidak mempertikaikan keputusan mahkamah UMNO tersebut tetapi berdasarkan keadaan semasa ketika iti gemasindah berani berkata bahawa BUKAN Tan Sri Isa saorang sahaja yang mengamalkan politk wang dan salahguna kuasa untuk menang jawatan UMNO. Ramai diantara menteri dalam kabinet DS Najib sekarang pun terlibat sama cuma TIDAK KENA sahaja.

Salepas TS Isa dikenakan tindakan tatatertib pun masih berlaku salahguna wang tetapi mereka mereka tidak KENA ( atau TIDAK DIKENAKAN ) tindakan oleh mahkamah UMNO contohnya kes Khairi jamaluddin & Ali Rustam .

Nampak semacam ada satu komplot untuk mengenakan TS Isa Samad sebab salepas keputusan dibuat Pak Lah ketika itu membuat satu kenyataan bahawa tiada lagi tindakan disiplin berkaitan salahguna wang ..saolah olah masaalah politik wang dalam UMNO selesai. Begitu sahaja.

Kita juga harus mengambil kira fakta bahawa sebaik sahaja dikenakan tindakan penggantungan keahlian TS Isa duduk diam tanpa mencetuskan apa apa tindakan negatif terhadap UMNO dan kerajaan. Beliau menerima Takdir Ilahi dengan tabah. Tidak sia sia TS Isa belajar tareqat dari bekas Mufti NSDK ..keturunan Tuan Haji Said.

Pada gemasindah kesilapan pertimbangan TS Isa ialah lama sangat menjadi Menteri Besar Jadi ramailah yang gelisah kerana ramai juga yang berhajat hendak menjadi Menteri Besar.

Kita terpaksa akui semasa TS Isa menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan banyak juga bakti beliau terhadap pembangunan Negeri Sembilan ditinjau dari sudut apa pun . Barangkali ramai yang mahu melihat Negeri Sembilan semaju Negeri Melaka dan Negeri Selangor tetapi tahap pencapaian kemajuan sesbuah negeri itu tertakluk kepada pelbagai fakta juga.

Antara dasar yang dirasai nikmatnya hingga kehari ini ialah Dasar Penswastaan Rumah Kos Rendah yang hanya dilakukan di Negeri Sembilan dengan jayanya.

TS Isa juga dikenang kerana berjaya membawa prasarana prasarana perlu ke setiap malah semua rancangan Felda di Negeri Sembilan hingga tidak ada lagi jalan tanah merah dikawasan perumahan, tiada lagi kedengaran masaalah bekalan air dan sebagainya.

Barangkali yang menjadi kenangan abadi ialah kejayaan TS Isa membangunkan ladang LBJ dan Bandar Baru Nilai....

Kita sendiri melihat akan kegigihan TS Isa terus memperjuangkan kegemilangan UMNO di Pru Tenang baru baru ini...

Pedulikan suara suara sumbang itu Tan Sri teruslah berkhidmat selagi termampu.
Majoriti rakyat NSDK masih menyokong Tan Sri dan RINDU untuk mendengar ucapan Tan Sri yang selalunya LUCU tetapi AMAT BERISI dan effektif.

Selamat berjuang...dari gemasindah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan