Sabtu, 5 Februari 2011

LAPURAN DARI MESIR.......................dari sukarelawan



Dari fikirankami blogspot

Krisis Mesir: UMNO buat kerja, PAS buat tahi mata!
Salam sejahtera.


1. Ketika ini, Mesir masih dalam keadaan huru hara dan kacau bilau akibat protes jalanan yang semakin buruk. Tanda-tanda untuk pulih kepada keamanan nampaknya sangat tipis.

2. Ketika ini juga, Kerajaan Malaysia (dibaca: UMNO/BN) sedang bertungkus lumus memindahkan seberapa ramai mungkin rakyat Malaysia ke Jeddah, Arab Saudi sebelum dibawa pulang ke Malaysia.

3. Usaha murni ini sewajarnya dihargai dengan ucapan terima kasih, bukan dengan fitnah, cacian, hinaan yang diberi. Molekkah? Sudahlah wahai juak murahan PAS. Sepatutnya kamu bersama-sama kerajaan membantu proses perpindahan di Mesir, bukan berdemo di depan Kedutaan Amerika! Malah lebih Mesir daripada rakyat Mesir sendiri berdemonya!

4. Adakah demo yang kamu lakukan boleh mengubah apa-apa keadaan? Adalah lebih baik sekiranya kamu bersolat hajat mohon keselamatan seperti yang dianjur oleh JAKIM dan mohon sama-sama berangkat ke Mesir membantu sukarelawan memindahkan warga Malaysia.

5. Sebagai parti yang konon memperjuangkan Islam, PAS (dibaca: munafik), perlukah kita mempertikai niat kerajaan Malaysia membantu rakyat sendiri di Mesir? Ada yang mempersoal mengapa tidak bawa terus ke Malaysia?

6. Matlamat ketika ini adalah kita harus keluarkan semua rakyat Malaysia dahulu dan tempatkan mereka di kawasan yang selamat. Dalam konteks ini, di Jeddah. Mengapa Jeddah? Jeddah berhampiran dengan Mesir dan kita sudah mempunyai banyak kemudahan yang telah disediakan oleh Tabung Haji.

7. Tidak kah kamu terfikir, jarak Mesir dengan Malaysia bukannya seperti Bukit Kayu Hitam ke Johor Bahru. Berapa banyak kos yang akan terbuang jika perjalanan sejauh 10 jam lebih untuk membawa hampir 12,000 rakyat Malaysia di Mesir? Pelan perpindahan ke Jeddah adalah lebih sesuai kerana dalam masa beberapa hari ini kita dapat keluarkan kesemua rakyat Malaysia dengan selamat. Setelah selamat, barulah kita akan uruskan penerbangan pulang ke Malaysia.

8. Sudah-sudahlah PAS, kamu bukan berniat baik untuk membantu sesama Islam. Malah kamu sendiri memecahbelahkan umat Islam. Jika PAS betul-betul memperjuang nasib rakyat Palestin, mengapa ketika misi bantuan Tun Dr. Mahathir dulu, tiada seorang pun juak-juak PAS yang mengikuti?

Untuk mengikuti berita terkini dari Mesir, bolehlah layari Medan Info Kita

Krisis Mesir: Juak-Juak Pas Yang Tak Sedar Diri

Sekejap tadi saya baru bercakap dengan blogger Medan Info yang kini sedang berada Cairo. Talian telefonnya kurang memuaskan tetapi masih boleh bercakap dengan cara terpekik dan terlolong.

Katanya, semalam ada satu masalah dan hari ini ada satu lagi masalah. Semalam segilintir pelajar yang dipercayai penyokong-penyokong Pas menghasut para pelajar agar jangan menaiki pesawat ke Jeddah dan menuntut supaya dibawa pulang ke Malaysia.

Mereka menuduh kerajaan hanya memindahkan warga Malaysia secara percuma dari Cairo ke Jeddah dan dari sana mereka perlu menanggung sendiri kos untuk pulang ke negara ini.

Bagaimanapun ketua rombongan Datuk Seri Jamil Khir (Menteri BN) serta Datuk Azeez Rahim (Ahli MT Umno) menafikan perkara itu dan menyatakan mereka tidak perlu membayar sesen pun hatta cukai airport sekali pun untuk pulang ke Malaysia.

Apalah punya bangang juak-juak Pas ? tak reti bersyukur. Sebab itu saya kata jangan tolong mereka. Menolong mereka ibarat menolong anjing tersepit. Kalau saya jadi mereka dapat keluar dari Mesir pun dah satu rahmat. Lagi nak minta lebih-lebih. Nak pergi belajar luar negara boleh, nak beli tiket kapal terbang tak boleh. Lain kali kalau tak nak beli tiket kapal terbang, belajar saja di sekolah pondok Nik Aziz.

Wahai juak-juak Pas yang otak udang, mari sini akau nak cerita kat hangpa semua. Kapal terbang ada 8 biji semuanya. Orang ada 11,300 dan mereka perlu dikeluarkan secepat mungkin sebelum keadaan menjadi lebih teruk. Itu sebab Kerajaan BN arahkan kamu semua dibawa ke Jeddah terlebih dahulu yang masa perjalanannya lebih pendek berbanding ke KL yang memakan masa 9-10 jam.

Jika dari Cairo ke Jeddah, kemudian patah balik ke Cairo kapal terbang boleh terbang beberapa perjalanan sehari. Kalau ke KL 10 jam, kemudian nak patah balik ke Cairo 10 jam, bila nak habis 11300 orang ?

Dari Jeddah ada bermacam-macam penerbangan yang boleh diambil untuk pulang ke KL kerana disana tiada masalah berbanding di Cairo yang penerbangannya terhad sekarang.

Kamu orang semua ini diberi betis hendak paha. Tolong tahu erti bersyukur sikit. Masuk ke Jeddah pun bukannya ada masalah. Visa tak perlu kerana DS Najib sudah berunding dengan Raja Arab Saudi dan Baginda telah beri kebenaran. Lagi kamu nak perlecehkan kerajaan. Bukan dengan kecik anak punya orang yang DS Najib berunding. Dengan Raja Arab tahu. Faham tak ?

Sampai di Jeddah pula penginapan selesa, makan minum ada. Silap-silap boleh cilok pergi umrah lagi. Apa lagi yang kamu nak wahai juak-juak Pas yang bangang ?

Menurut blogger Medan Info, hari ini timbul satu lagi masalah baru pula. Juak-juak Pas sebar berita palsu lagi hari ini. Mereka kata orang-orang yang telah dibawa ke Jeddah telah dilayan seperti anjing.

Ada sahaja berita palsu untuk memburukkan imej Kerajaan BN yang mereka sebarkan. Semuanya kerana niat politik. Sebab itu saya kata jangan tolong orang-orang yang menyokong Pas. Kita buat baik 1000 kali pun mereka tetap tidak akan nampak baik kita. Macamana sekali pun mereka tetap nak cari salah kita. Tak dapat ikut ni, mereka kona ikut tu. Perangai iblis tak habis-habis dalam diri pengikut-pengikut Pas.

Kepada ibu bapa atau keluarga pelajar yang sokong Umno/BN atau ibu bapa pelajar-pelajar yang tidak berpolitik, jangan risau tentang nasib-nasib anak-anak atau ahli keluarga anda. Insyallah semuanya ok. Setakat ini sudah 3500 orang yang telah dikeluarkan dari Mesir.

Jangan percaya kepada khabar-khabar angin yang berniat jahat yang disebarkan oleh juak-juak Pas kononnya mereka perlu membayar tiket dari Jeddah ke KL atau dilayan seperti anjing di Jeddah.

Datuk Azeez kata orang-orang Pas kalau wang ihsan mereka faham apa maksudnya. Yang ini pula penerbangan ihsan. Kalau penerbangan ihsan , maknanya percumalah wahai juak-juak Pas yang bodoh.

Untuk mengetahui berita terus menerus tentang situasi di sana sila lawat portal Agenda Daily (klik di sini) dan blog Medan Info (klik di sini)

Anonymous said...

Sikap pemimpin Pas, samada mereka di peringkat tertinggi atau akar umbi lebih gemar menimbulkan masalah dari membantu menyelesaikan masalah yang sedang di hadapi oleh pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir. Gemar bercakap dan sebarkan sms fitnah bertujuan untuk memburukkan langkah kerajaan menyelesaikan masalah.

Mampukah pemimpin Pas menyalurkan bantuan dan sumbangan menjangkau jutaan ringgit untuk membawa pulang keseluruhan rakyat Malaysia di Mesir. Kalangan pemimpin
Pas hanya berkokok macam ayam sabung yang tajinya sudah tumpul bila keikhlasan mereka benar-benar di uji. Mengadakan demo dan perarakan tidak akan menyelesaikan masalah yang sedang di hadapi warga kita di negara orang. Kalau lah pemimpin pembangkang benar benar ikhlas kenapa mereka tidak berusaha menyewa mana mana kapal terbang milik syarikat penerbangan di seluruh dunia untuk membantu kerajaan membawa pulang secepat mungkin warga Malaysia di Mesir.

Anonymous said...

dah aku cakap ..Hadi Awang-Hadi Awang in the making ni...biorkan aje mati kering kat mesir nu..

Eeeei..dasar tak tahu bersyukur, ingkari qada' dan qadar Allah, bodo, tongong, bongok, buta, pekak betulla penyokong tegar hamPAS ni..

aku harap terhempas le kapal terbang yg nak bawak balik Hadi Awang in the making ni..

Esok dah abis belajo..dah pandai..dah jadi pemimpin parti politik..huru-harakan negara, pecah-belahkan orang Melayu, bagi tanah 999 thn kat Cina, ikut telor DAPig.. buat fitnah sana sini, guna masjid/surau caci maki org lain, keluarkan fatwa2 sesat..Allah mencarut le bagai..org camni UMNO nak tolong ka??

Kalau aku le jadi DS Najib..alamat mati kering puak2 ni kat mesir..

Pemerhati said...

PAS ni terlampaulah bodohnya.

Sepatutnya PAS menghantar delegasinya ke Mesir dan sama2 membantu membawa pulang pelajar2nya yg terdiri dpd ahli2 PAS. Ini tidak, mereka lepas tangan aje. Sanggup lagi cuba mensabotaj usaha murni Kerajaan BN utk membawa balik pelajar2 PAS ke Malaysia.

Memburuk2kan keadaan dgn memfitnah bahawa pelajar2 PAS itu akan dihantar ke Jeddah aje, kemudian kena pulang ke Malaysia dgn wang sendiri. Kerajaan BN mesti menangkap si Durjana yg menghantar SMS palsu itu dan kenakan tindakan yg sewajarnya.
PAS ni memang pandai mengambil kesempatan utk mempolitikkan sebarang situasi. Tengoklah contohnya di PRK Tenang, sampai jenazah mayat orang Islam pun dipolitikkan utk cuba memburuk2kan UMNO.

Akhirnya tindakan PAS itu memakan diri kerana orang2 Islam menolak terus PAS kecualilah sebahagian kecil orang Melayu yg jahil dan terdiri dpd ahli PAS yg totok dan bebal dan orang2 Cina yg mengikut arahan DAP.

PAS ini harap janganlah menonjolkan sangat sikap buruknya. PRU13 dah hampir. Apa persepsi rakyat. Macam mana nak menang PRU13 nanti.
Kecuali jika Melayu mudah lupa .

Anonymous said...


Buat anon February 5, 2011 11:29:00 AM GMT+08:00

"Krisis kemanusiaan pun nak politikkan".. Sejak bila PAS kenal dah faham akan maksud 'kemanusiaan' ni berbeza denga hal politik?

Bagaimana soal kematian semasa PRK Tenang diangkat jadi isu propaganada politik PAS?

Bagaimana doakan bala buat UMNO demi untuk kemenangan PRK tenang? Tidakkah hal ini melampau dan terkelaluan? Siapa ahli dan penyokong UMNO itu berbanding DAP? janganlah hanya kerana politik sampai kafir-mengafir sesama Islam!

Rumusannya; kita boleh berpolitik tapi jangan taksub dan tidak rasional hingga mengadaikan agama dan aqidah.

Politik PAS Politik teori semata-mata dan berubah ikut musim.
Mesir : Apakah terlalu sukar ucap Terima Kasih!


Oleh: ROSLAN BIAN


TERIMA KASIH!...Dua perkataan yang cukup mudah. Bagaimanapun,ianya terlalu berat untuk keluar dari mulut pemimpin pembangkang terutama PAS dan PKR walaupun mungkin ada anak mereka antara sedang diselamatkan kerajaan Malaysia ekoran insiden tunjuk perasaan anti Hosni Mubarak di Mesir.Sebaliknya, macam-macam gambaran buruk diberikan ketika Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Timbalan Menteri Luar Kohilan Pillay ,Setiausaha Politik Perdana Menteri Datuk Shahlan Ismail dan Kelab Putera 1 Malaysia yang diketuai Datuk Azeez Abdul Rahim bertungkus lumus dalam Operasi Piramid bagi mengeluarkan segera semua pelajar dan rakyat Malaysia dari negara yang sedang bergolak itu.Ini belum masuk bantuan pegawai ATM melalui TUDM, MAS dan Air Asia serta pegawai-pegawai Kementerian Luar
Mesir: kos pindah pelajar pulang...semua PERCUMA

OLEH HELME HANAFI DARI KAHERAH

Semua kos pindah balik pelajar di Mesir pulang ke tanahair adalah PERCUMA. Para pelajar tidak akan dikenakan satu senpun bayaran penerbangan dan sebagainya. Ia ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dalam sidang akhbar di Kaherah jam 4 petang (waktu Malaysia) kesal dengan fitnah yang disebarkan oleh pihak tertentu mendakwa kononnya para pelajar kena tanggung kos itu. Katanya dalam waktu yang rumit di negara sedang bergolak dan tidak menentu itu sepatutnya semua pihak harus fokus kepada usaha memindahkan segera semua para pelajar dan rakyat Malaysia sebaliknya sekarang jenuh kena layan jawab fitnah segala macam

1 ulasan:

  1. Usahlah banyak soal..kalau ikhlas untuk berhidmat sukarela, pedulikanlah samada,fitnah ke,sombong ke dan lain soal cemuhan politik.Sebab musabab atas apa jua yang berlaku semua atas kehendak Allah..!!
    Ada hikmahnya..sebagai contoh,dalam Pilihan raya kecil ada yang dapat jadi YB baru diatas kematian YB lama.Peruntukan mencurah, sedangakan kalau tidak ada Pilihan raya kecil tidak akan dapat peruntukan khas,aktiviti dikawasan tertentu itu tidak ada liputan dan perhatian khusus olih kerajaan pun !!Kadang terlintas difikiran bodoh,banyak juga kebaikannya yang dapat olih rakyat setempat itu sekiranya ada PRK dan ada pula pertandingan dari Parti Pembangkang..buli katoan semua montoghi berportfolio dan ratusan belaci sumo nak tunjuk muko buek program secara 'adhoc'.Kok dapeklak salam samo montoghi ,kelua TV atau ado gamba ..umaaak ai banggo amek lah ghaso ee tu...!!!

    BalasPadam