Sabtu, 5 Februari 2011

LAPURAN DARI MESIR.......................dari sukarelawan



BERITA DARI MESIR ....
DOA : SEMUGA BERJAYA
BENCI : SMS FITNAH & SABOTAJ dari PAS & PKR

Kita boleh mengetahui kedudukan usaha membawa pulang rakyat Malaysia oleh pihak kerajaan dengan bantuan sukarelawan dari lamanblog MEDAN INFO BLOGSPOT yang kini berada di Kaherah . Syabas & jutaan terima kasih kepada Medan Info.

Medan Info melaporkan bahawa ada pelajar pelajar Malaysia yang percaya kepada sms dari PAS berkaitan kena bayar tambang penerbangan Jeddah ke KUL tidak mahu keluara dari rumah mereka untuk dibawa ke Jeddan . Memanglah BODOH ..dan PAS serta PKR memanglah PELESIT tak bojonjang ...

Dalam geram komen gemasindah ialah ..BODOH PUNYA MELAON.. : KALAU DIA ORANG PERCAYA KPD FITNAH ..TIDAK MAHU BALIK PEDULIKAN....BIAR DIA ORANG TUNGGU PAS & PKR DATANG SELAMATKAN MEREKA.

Friday, February 4, 2011
Live Dari Cairo International Airport Hari Ke 2.
Di Cairo International Airport, jam sekarang menunjukkan pukul 4.45 petang.

Proses membawa keluar pelajar pelajar Malaysia untuk dibawa ke Jeddah masih giat diteruskan walaupun ada pihak yang mahu mensabotaj dengan terus menerus menyebar berita palsu mengenai nasib pelajar pelajar ini sekiranya dibawa ke Jeddah.

Ketua Delegasi, Senator Yb Dato Seri Haji Jamil Khir Baharom masih menerima sms dari Malaysia yang bertanyakan apakah benar pelajar pelajar akan dibiarkan sahaja di Jeddah sekiranya mereka tidak punyai wang untuk membayar tambang pulang ke tanahair..?

Sehingga waktu laporan ini dibuat, sudah hampir 2,300 pelajar yang telah berjaya dibawa keluar dari bandar Kaherah dimana tahap keamanan disini semakin merisaukan... Para petugas sukarelawan Kelab Putera 1 Malaysia tanpa mengira penat lelah masih bertungkus lumus menguruskan keberangkatan pelajar pelajar ke Jeddah.

“insya allah, menjelang malam ini nanti seramai 3,500 akan berangkat ke Jeddah..” jelas Dato Azeez, Presiden Kelab Putera 1 Malaysia.

Ketua Delegasi Misi Khas ke Mesir, Yb Senator Dato Sri Jamil Khir terpaksa membuat satu Sidang Media Khas bagi menangkis pelbagai khabar angin mengenai proses membawa keluar semua pelajar pelajar Malaysia dari Mesir.

Kerja kerja jahat pihak yang tidak bertanggungjawab menyebar berita palsu bahawa pelajar pelajar Malaysia yang dibawa ke Jeddah terpaksa membayar tambang untuk pulang ke Malaysia... Ini membuatkan ramai pelajar disini keliru dan enggan keluar dari tempat tinggal masing masing sekaligus menyukarkan proses membawa mereka pulang. Diwaktu yang sama, ramai ibu bapa pelajar pelajar juga semakin risau dan bimbang seandainya anak anak mereka masih berada disini, sedangkan keadaan semakin tidak selamat..!!

Dato Seri Jamil Khir menegaskan usaha usaha kerajaan mendapat kerjasama pelbagai pihak seperti Air Asia, MAS dan TUDM. Pihak Kedutaan dan Kementerian Luar bekerja “round the clock” untuk pastikan semua proses berjalan lancar..

Sehingga ke saat ini, seramai 760 pelajar sudah selamat berada di Madinatul Hijjaz Jeddah dan spec ial arrangment sudah dibuat seperti memberikan mereka Visa On Arrival dan mana mana pelajar yang menghadapi sebarang masalah dokumen pasport, pihak Kementerian Luar mengeluarkan Emergency Certificate. Hari ini dijangkakan, lebih 3,000 lagi pelajar akan dibawa Jeddah.
Datuk Ismee yang berada di Jeddah mengesahkan tiada sebarang bayaran dikenakan untuk penginapan pelajar pelajar di Madinatul Hijjaz, termasuklah makan minum mereka..
Dato Seri Jamil Khir mahu segala khabar angin diberhentikan segera! Jangan dipolitikkan isu ini kerana Kerajaan Malaysia mahu proses ini berjalan lancar.

Dato Azeez kesal dengan sikap sesetengah pihak yang tidak faham dengan maksuh Penerbangan Ihsan... “bukankah maksud ihsan itu percuma..? Kenapa bila mahu mempersoalkan isu Wang Ihsan mereka tafsirkan sebagai percuma...? “ soal Abd Azeez.

Kepada ibu bapa pelajar di Malaysia, mohon janganlah percaya kepada semua khbar angin yang sedang disebarkan...

Blogmaster Medan info Kita melaporkan dari Kedutaan Besar Malaysia di Cairo.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan