Jumaat, 16 Julai 2010

13th May Revisited rencana asal oleh pencak_silat MENGINGATI 13 Hb MEI UNTUK KEBAIKAN SEMUA…Supaya Tidak Berlaku Semula…………..

Salam saudara pembaca Melayu- Islam yang dihormati.

Bagi maksud mengingatkan diri saya sendiri dan kesemua umat Melayu terutamanya yang muda muda saya salin satu rencana mengenai Peristiwa 13hb mei 1969, satu detik hitam sejarah negara yang sepatutnya dijadikan sempadan adan tauladan oleh semua rakyat Malaysia.

Pada 1969 saya ketika itu sedang bersedia untuk menghadapi pepereksaan OSC / MCE ( skrg SPM ) dan ketakutan yang menghantui jiwa ketika itu adalah satu perkara yang susah hendak diceritakan.

Memandangkan politik terkini negara sekarang ini sudah menunjukkan tanda tanda perkauman yang sangat tidak baik dan sentimen perkauman ini terus menerus dibakar bagi meraih kuasa, keberangkalian berulangnya peristiwa hitam ini amatlah tinggi.

Saya memohon berbanyak maaf kerana terlupa dari blog manakah rencana ini disalin tetapi penulis asalnya ialah saperti dicatitkan diatas....Berbanyak terima kasih kepada penulis asal

Gemasindah.............

...................................................

Tragedi berdarah ini bermula apabila penyokong-penyokong Parti Pembangkang yang menang mengadakan perarakan kemenangan pada 10 Mei 1969. Dr. Tan Chee Khoon dari Parti Gerakan telah menang Besar di kawasan Batu Selangor. Beliau meminta kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor. Perarakan tersebut telah menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan ini djalankan di Jalan Campbell, Jalan Hale, dan menuju ke Kampung Baru. Kampung Baru pada waktu itu menjadi kubu kuat parti UMNO, dan diduduki oleh lebih 30,000 orang Melayu. Rumah Menteri Besar Selangor pada waktu itu, iaitu Dato’ Harun Idris terletak di Kampung Baru. Orang-orang Cina yang berarak pada waktu itu melemparkan kata-kata kesat, menghina, dan mencaci orang Melayu.

Orang Cina yang berarak dengan lori juga meludah orang-orang Melayu yang berada di tepi jalan. Penyokong parti-parti pembangkang juga mengadakan perarakan kemenangan melalui kawasan-kawasan kediaman orang Melayu. Perkara ini merupakan satu provokasi terang-terangan yang mencabar kesabaran orang-orang Melayu. Perbuatan-perbuatan yang menghina orang Melayu dan kata-kata nista telah dihamburkan seperti ‘Melayu sudah jatuh, Kuala Lumpur sekarang Cina punya, Kita mahu halau semua orang Melayu, dan lan-lain lagi. Mereka bersorak mencabar kuasa orang-orang Melayu dengan keputusan pilihanraya yang baru diketahui. Tunku Abdul Rahman pernah menulis bahawa perarakan kemenangan itu telah diadakan secara tidak teratur, dan diikuti dengan tindakan kasar tanpa mengendahkan arahan polis setelah perarakan raksaksa itu tamat.

Di Jinjang, Kepong seorang cina yang meninggal dunia akibat sakit tua telah diarak sepanjang jalan dengan kebenaran polis. Walau bagaimanapun, perarakan bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya dengan menghina Melayu. Yeoh Tech Chye selaku Presiden Gerakan yang menang di Bukit Bintang Kuala Lumpur telah menyatakan permohonan maaf di atas kebiadapan penyokong parti itu sewaktu perarakan. Namun demikian, permohonan maaf sudah terlambat kerana kesabaran orang Melayu telah tercalar.

Penyokong UMNO telah mengadakan perarakan balas pada 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini. Hal ini berlaku kerana perasaan emosi yang tinggi dan kurangnya kawalan daripada kedua-dua pihak. Orang Melayu berkumpul di rumah Menteri Besar di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Dato’ Harun Idris selaku Menteri Besar pada waktu itu cuba mententeramkan keadaan. Rupa-rupanya, orang Melayu yang berkumpul telah membawa senjata seperti pedang dan parang panjang, dan bersedia untuk menentang orang Cina

Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang kebiadapan ahli parti Gerakan tersebar dan meluap-luap. Pada jam 3 petang, berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak bertiup kencang. Seterusnya pada jam 4 petang, dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung, manakala sebuah van yang membawa rokok dan pemandu yang berbangsa Cina telah dibunuh. Pemuda-pemuda Cina yang mendengar cerita pembunuhan ini telah bertindak balas dengan membunuh orang-orang Melayu. Cerita-cerita seperti ini yang tidak diketahui sama ada benar atau tidak telah menyemarakkan lagi api permusuhan di antara orang Cina dan Melayu. Rusuhan kaum telah berlaku dengan rumah-rumah dibakar, kereta-kereta dirampas dan dibakar serta diterbalikkan di jalan-jalan raya. Suatu kejadian yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia yang pernah didabik oleh Tunku sebagai negara yang aman, dan beliau adalah Perdana Menteri yang paling gembira di dunia.

Bagi mengawal keadaan yang semakin huru-hara, pasukan FRU telah dikeluarkan dari Kampung Baru dan askar Rejimen Renjer mengambil alih. Malangnya pasukan ini yang dipimpin oleh ketua pasukan berbangsa Cina dikatakan menembak orang-orang Melayu. Hal ini berlaku kerana sentimen perkauman telah semakin menebal. Orang Cina menganggap orang Melayu sebagai musuh, dan begitu juga sebaliknya. Situasi ini menyebabkan kemarahan orang-orang Melayu semakin meluap- luap. Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru terus mengamuk kerana merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer. Akhirnya Rejimen Renjer dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kampung Baru masih terus terbakar. Kawalan keselamatan diambil alih oleh Askar Melayu. Malangnya beberapa orang Askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana. Berdasarkan kepada situasi ini, didapati bahawa apada masa tersebut, anggota keselamatan sendiri sudah tidak lagi menjalankan peranan sebenar mereka untuk menjaga keamanan. Mereka juga telah terlibat secara tidak langsung dalam ketegangan tersebut, dan sentimen perkauman juga turut menebal dalam jiwa mereka.

Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton berbangsa Cina keluar dari panggung. Ramai penonton Melayu yang tidak memahami iklan berbahasa Cina itu, terkepung dan mati kerana ditetak dan terbakar. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas dengan membunuh orang Cina. Pertumpahan darah terus berlaku, dan tembak menembak berlaku di antara tentera dan beberapa orang yang bersenjata. Asap berkepul-kepul naik ke udara daripada bangunan, kedai-kedai dan pasar-pasar yang terbakar. Jalan-jalan raya juga amat kotor dengan sampah sarap. ‘Kuala Lumpur telah terbakar’, tulis Tunku Abdul Rahman tentang huru-hara itu. “Saya dapat melihat dengan jelasnya api menjulang tinggi dari tempat kediaman saya dia atas bukit. Saya tidak fikir bahawa saya akan melihat pemandangan seperti itu dalam hayat saya. Sebenarnya, segala usaha yang saya curahkan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan seronok untuk didiami sejak beberapa tahun ini, dan impian saya juga untuk menjadi Perdana Menteri paling gembira di dunia telah turut termusnah dalam api itu juga”.

Ramai daripada penduduk Malaysia yang terdiri daripada golongan tua telah menyatakan bahawa peristiwa 13 Mei 1969 merupakan rusuhan kaum yang paling dasyat dalam sejarah Malaysia moden. Jumlah korban yang sebenarnya dalam tragedi berdarah ini tidak pernah diketahui, dan ia menjadi rahsia kerajaan. Kebanyakan ahli sarjana menganggarkan 200 orang meninggal dunia, dan lebih 400 orang mengalami kecederaan. Walau bagaimanapun, sebuah thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley menganggarkan seramai 2000 orang kehilangan nyawa dalam peristiwa tersebut. Sebenarnya, laporan daripada thesis PhD tersebut mungkin boleh diterima. Hal ini kerana, pertumpahan darah yang sangat dasyat berlaku di hampir segenap ceruk Kuala Lumpur pada waktu itu. Ramai penduduk Kuala Lumpur pada waktu itu juga menyatakan bahawa Kuala Lumpur telah bermandikan darah. Oleh itu, angka korban mungkin jauh lebih tinggi daripada jumlah yang dilaporkan.

Bagi mengawal keadaan yang semakin tidak terkawal, DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah mengisytiharkan darurat dan perintah berkurung di seluruh negara pada 14 Mei 1969, mengikut Fasa 2 Akta 150 Perlembagaan Malaysia. Perlembagaan dan Parlimen telah digantung, manakala pilihan raya di Malaysia Timur telah ditangguhkan sehingga ke tarikh yang belum dapat ditetapkan.

Kesimpulannya, tragedi berdarah 13 Mei harus menjadi iktibar kepada seluruh rakyat Malaysia. Tragedi ini melagukan pesan bahawa rasa saling hormat-menghormati dan bertolak ansur di antara kaum merupakan resepi paling penting dalam menjaga keharmonian negara.

To all Malaysians, we do not want this to happen again. Please do not stir the hornet's nest. Respect each other in the spirit of 1Malaysia promulgated by our Prime Minister Dato' Sri Najib Tun Razak. Peace.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan